Linje 77 - linjeutbildning

Det är en av mina tre kollegor som kör den 13,7 meter långa boogibussen ut från Liljeholmens bussterminal. Vi lägger oss i vänster fil för att komma under vägen och upp på Liljeholmsbron. Har en hållplats precis efter att vi passerat under vägen och kör sedan bussfil till Hornstull för att glida in på fyrans linje fram till S:t Eriksplan. Därefter går 77:an som trean till Karolinska, inga större nyheter för mig alltså.

Byter förare vid Karolinska och en av de andra förarna tar plats. Kör tillbaka till Liljeholmen. Det är lite trångt med betongsuggor bortom Fridhemsplan, men det är inga större problem för bussen. Instruktören berättar dock att den glidit in i några sådana tidigare under utbildningsperioden, och vi kan se skrapmärken på höger sida - som ett minne från det. Kommer fram till Liljeholmens bussterminal och håller höger för att komma upp till avstigningsplanet. Kör sedan ner till avgångsplan och in i samma fålla som vi utgick från.

77:an är en ny linje för mig. Egentligen är det enda nya sträckan från Hornstull till Liljeholmen, och själva Liljeholmsterminalen, där jag aldrig tidigare varit. Hittade igår förstudeirapporten om den planerade nya tunnelbanesträckningen från Odenplan till Karolinska [länk]. Där beskrivs linje 77 som förstärkning till trean i rusningstrafik. Att köra 77:an ska bli kul, även om det i början troligen blir utan boggibuss - eftersom det bara kommit en än så länge och trafikstarten är på måndag den 15:e december.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.