Pass 53: Händelserik dag med dörrkrångel

Åker till Slussen i god tid för att hinna skriva ut tjänstespecen och förbereda mig för körningen. Ska köra en tvåa till Barnängen, därefter till Norrtull. Det är lite snö i luften, och jag inser att det kan vara halt, så jag tänker igenom de råd jag fått. Ta det lugnt, gasa inte i kurvorna och håll större avstånd till allt... Går ner till tvåans hållplats och träffar en av mina linjeutbildningsinstruktörer, pratar lite med henne. Jag kommenterar att det varit svårt att få jobb under jul och nyår, och hon säger att anledningen till att det finns så få tjänster nu är att företaget förberett för Access-utbildningen, som är uppskjuten på obestämd framtid. Bussen 7025 anländer och jag säger hej då. Går in och avlöser föraren.

Första raden går bra. Det är inte halt. Enda problemet är dörrarna, som inte stängs ordentligt - ett rätt vanligt fel på de nya Volvo-bussarna. Kommer på att om jag tar det lugnt när jag ska köra så stängs dörrarna. Men ibland hjälper inte det, och då är enda lösningen att lägga ur växeln, lägga i P-bromsen och därefter försöka öppna en dörr och stänga den igen. Oftast släpper bromsen då. Resten av raden kör jag på det sättet. Lite synd att det behöver vara så, med en buss som annars är så bra...

Andra raden börjar kl 13.14 med en 76:a mot Ropsten. Rätt måttligt med folk, inte extremt mycket eller lite. Lite lagom så där. Vänder vid ordinarie hållplats på Ropsten, kör tillbaka. När jag tittar i högerspegeln borta vid Dramaten ser jag att något är löst på högersidan. Tror först att det är reklamskylten, men inser sedan att det inte finns någon reklamskylt. Vid Ljusterögatan, ändhållplatsen, kollar jag närmare och ser att det är plåten ovanför hjulhuset som sitter löst - skruven sitter kvar, men plåten har glidit ut. Antagligen slitage. Jag meddelar RTL som råder mig att köra försiktigt, under tiden som de ordnar med vagnbyte. Kör ett varv till Ropsten och tillbaka till Slussen, där jag byter av. Har inte hört något mer från RTL så jag informerar avlösande chaufför om det. Hon säger att hon blivit lovad vagnbyte vid Ljusterögatan. Jag säger hej då och går av bussen.

Åker till Sergels torg och går på en 47:a mot Waldermarsudde. På vägen mot Tomteboda, efter Vasaparken, kör jag långsamt förbi en hållplats. Kollar så att ingen tryckt. Kollar i innerspegeln om någon verkar vilja gå av. Nej, ser inte ut så. Passerar. Då hör jag "Men vad gör du! Jag har ju tryckt! Jag skulle ju av här, hur ska det här gå - jag har ju barnvagn.". Som tur är har jag inte kommit längre förbi hållplatsen än att jag kan svänga in och släppa av henne. Men jag grunnar lite på varför jag inte sett stoppsignalen. När jag kommer fram till Tomteboda går jag bak och kollar. Ett äldre par, som verkar vara turister, sitter kvar eftersom de åkt för långt. De visar mig knappen som hon tryckte på, och den fungerar inte... Skriver en felrapport på det. Det finns två knappar och den andra fungerar och jag kan tycka att hon borde ha tryckt på en annan knapp om hon inte såg stannar-skylten. Samtidigt är det ju sådana saker som ska fungera... Men allting kan gå sönder.

Sista varvet går jag på vid 18-tiden. Kör två gånger till Waldermarsudde och sedan in i hallen. Tommar till hallen via Centralbron och ställer bussen precis när omloppet ska sluta. Det var en händelserik dag med dörrkrångel. Men ack så lärorikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.