Pass 57d: Nära taxi-upplevelse

Vid Ruddammen blev jag en 44:a och avgick mot Skansen. Vid Gröna lund, vid infarten till Cirkus, har jag blivit varnad för att bilar ibland svänger utan att blinka - och utan att se bussen som ligger i bussfilen i mitten av vägen. Så jag har bromsberedskap när jag ser taxin köra lite långsamt till höger om mig. Plötsligt, utan att blinka, svänger den rakt framför mig. Jag har inga passagerare så jag tvärnitar - vilket är en upplevelse med en buss visar det sig. Har ingen större hastighet, ändå känns det ordentligt att det är en hårdinbromsning, men bromsarna är det inga fel på. Taxiföraren tittar upp och ser mig. Det var lite för nära krock för att vara bra, men vi löser det genom att vinka till varandra. Ingen skada skedd. En vardaglig nära taxi-upplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.