Vinterkörning med ledbuss: "Absolut ingen gas när du svänger"

Jag fick lite vinterkörningsråd av en bussförare när jag var på väg hem igår:

- Det ska bli snö imorgon. Det ska komma upp emot en decimeter, säger han när vi är utanför Sofiaskolan
- Jaha, det låter spännande - idag var första gången jag körde ledbuss när det var risk för halka, säger jag
- De här bussarna är inte roliga när det blir halt, fortsätter han. Det minsta som du gasar i svängarna, riskerar bussen att vika sig.
- Jo jag läste det, så man ska inte köra snabbt då med andra ord?
- Nej, absolut ingen gas när du svänger! Du ska bara låta den vara, nästan inte röra pedalen alls. Annars viker sig bussen när du svänger runt gathörnen.
- Oj då, bara grundgas?, frågar jag
- Ja, bara grundgas, säger han. Annars får du problem. Den skjuter ju på bakifrån. Det är likadant med alla våra ledbussar.

Jag tackar för skjutsen och tänker vidare på vårt samtal. Jag har som sagt aldrig kört ledbuss när det är halka och därför värdesätter jag all information om hur det är väldigt mycket. Problemet med ledbussarna beror på att de har drivningen på bakersta axeln, de är av så kallad pushertyp - till skillnad från andra ledvagnar på andra garage som har svängande bakhjul och motorn i mitten.

En reflektion, inte minst utifrån vad jag skrivit om vinterkörning tidigare, är att det är svårt att fråga någon om hur det är att köra buss i halka när det är 25 grader varmt, men när kylan står utanför dörren och man riskerar att stöta på snön redan samma kväll, får jag som nybörjare höra mer om det. Situationsanpassatde värdefulla tips att ta med sig.

"Absolut ingen gas när du svänger". Bara grundgas. Tänk på det.

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Du är utmanad! Gå till min blogg och titta!

2008-01-04 @ 10:24:50
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.