Avgång X: Andra raden under en fryst strejk

Efter att ha parkerat 5114 i hallen gick jag ner till TX. Det var kö där, fast nu var de två som satt där. Jag skulle byta av block 454 vid Spårvagnsmuseet - en tvåa - men eftersom jag inte mött så många tvåor under min första rad ville jag försäkra mig om att det rullade bussar på det blocket.

- Hej, ska du hämta ut en buss, säger TX till mig
- Jag vet inte riktigt, är block 454 i trafik, frågar jag
- Äuhm, jag se, säger TX och tittar på sina papper - en lista med blocknummer.
- Nej, den är inte i trafik. Du kan sätta det blocket i trafik. Buss 5383. Sätt den i trafik där du ser att det passar.
- Tack. Hej då, säger jag och går iväg.

Det är några minuter tillgodo, så jag passar på att köpa lite knäckebröd. Folk undrar om bussarna är igång igen, och jag säger att strejken är fryst. En boende vid Tengdahlsgatan beklagar att trafiken är igång igen för sin egen del, men önskar samtidigt lycka till i förhandlingarna. Han är absolut inte otrevlig, konstaterade bara att bussarna stör en del...

Går upp till 5383 längst fram i fack 19. 5382 står bakom. Jag försöker starta, men frontluckan där luften kopplas är inte riktigt stängd, så jag får stänga den. Sedan går den igång. Kör ut och gör säkerhetskontroll. Rullar sedan ut på Bondegatsrampen och upp Folkungagatan. Skickar meddelande via BussPC: "I trafik".  RTL svarar med "Tack".

Inga pasagerare, får några stycken vid Tjärhovsplan. Glider vidare mot Slussen och Norrmalmstorg. Lite mindre folk än vanligt, men det går på passagerare hela tiden. Ligger fem minus, men det reglerar sig tills jag är vid Norrtull. Tar en bild - trafikinformationssystemet visar inte antal minuter till nästa avgång utan ett X. Varför det blir så vet jag inte, men det var lite intressant. För det går ganska många bussar nu, möter dem som om det vore normal 10-minuterstrafik.



Bildtext: Avgång X

På tillbakarundan är det en passagerare som frågar "Går bussarna nu" och jag säger "Ja, men det är stora störningar". Många är väldigt tacksamma att det kommer en buss. Tilbaka vid Sofia är det en cyklist som kommer fram och frågar om bussarna går igen, och jag säger att strejken är fryst. "Hur känns det då?", frågar hon. "Känns det inte konstigt att inte ha fått igenom era krav?". "Jo, men eftersom de valt att frysa strejken så borde det väl vara ett annat läge i förhandlingarna", säger jag. Hon önskar lycka till och cyklar vidare. Jag avgår i tid mot Slussen.

Klockan 20.10 kommer jag till Slussen. Ingen avbytare i sikte. Har en oroande känsla av att inte bli avlöst, har sett en massa ledbussar stå uppställda vid Slussen. Informerar passagerarna om att jag väntar på avlösning. 20.14 skickar jag "Ej avlöst" till RTL som ropar upp några minuter senare. Operatören ringer avlösarens mobil, men får inget svar - så han säger åt mig att tömma bussen och ställa upp den "så får vi se vad Söderhallen vill göra med den sedan". Jag erbjuder mig att köra upp bussen till Söderhallen, har sett att omloppet tar slut vid 22-tiden och det går bra. Så jag tömmer bussen, informerar om att det kommer fler bussar, kollar att alla har gått av och rullar sedan ner till Pelikanslingan där jag vänder och får nosen riktning Söderhallen. Skyltar bussen ej i trafik och några minuter senare är jag på hallgården. Loggar ur BussPC:n, stänger ner och går till bilen. Klockan är 20.28. Andra raden under en fryst strejk är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.