En bra dag: 43, 44, 47, 47, 44, 43 - 76 - och 43,44,43

Måndag. Kommer till Södermalmstorg kl 07.40 och fångar en 43:a mot Tanto, buss 5078. Det är första raden efter helgen och vädret är inte speciellt bra. Bussen kommer 07.50 och jag tar emot den, sätter mig till rätta och glider iväg. En budbil blockerar effektivt vändningsmöjligheten vid Tanto, de renoverar bron, men jag backar lite på vändslingan och kommer förbi. Tillbaka mot Slussen. Når Ruddammen enligt tidtabell. BussPC:n skyltar inte om innan jag positionerat manuellt, men därefter går det bra. Kör iväg som en 44:a till Skansen. Har lite regleringstid där, så jag kör bort från hållplatsen och gör en rundsväng så att jag ställer mig i mitten.

 

När jag har några minuter kvar tommar jag till Waldemarsudde. Släpper på folk. Kör till Sergels torg och får avlösning. Paus. Pratar om busstrejken med en försäljare på ICA. Han undrar om kraven gått igenom och jag säger att jag inte vet, eftersom de ska förhandla senare på dagen. Går upp till hållplatsen och inväntar mitt block, som idag körs av buss 5113. Mycket folk. Går ombord, sätter mig, öppnar framdörrarna. Folk väller in. Bussen blir full på nolltid. Skickar "Bussen fullsatt" till RTL och får ett svar via text. En kvinna med barnvagn ställer sig i mittdörrarna med barnvagnen, eftersom det är fullt, så jag upplyser henne om att hon inte får stå där pga säkerheten samt att det kommer en 47:a till alldeles bakom. Hon tackar och går av. Innan jag kör iväg ser jag den andra 47:an komma ikapp.

 

De flesta som är ombord på min buss går av vid Vasamuseet. Några går även av vid Gröna Lund. Någon enstaka person följer med till Waldemarsudde. Tömmer bussen vid ändhållplats, tar en titt så att inget är kvarglömt och tommar sedan till Skansen. Avgår i tid och håller tiden ända till Ruddammen. Skyltar om till 43:an och glider iväg mot Slussen. Rast.

 

Efter rasten kör jag 76:an, med buss 5037. Vid hotellet i Värtahamnen kommer en tyska fram till mig och frågar om Vasamuseet. Hon har en karta med sig och jag visar att de i så fall skulle ha gått av vid Djurgårdsbron. Kollar snabbt tidtabellen och inser att de lika gärna kan åka med mig till Ropsten och vända, de sparar ingen tid på att gå av och ställa sig på andra hållplatsen. Hon tackar och jag kör vidare mot Ropsten. Det är en ny väg vid Färjeterminalen, lite knixigt, snålt att svänga. Bussmöten gör det inte mindre komplicerat, men allt går bra - nuddar inte trottoaren. Släpper av passagerna utanför entrén till Ropsten, men tyskan och hennes kompis sitter kvar. Kör fram till 76:ans hållplats och har några minuters regleringstid. Kör sedan tillbaka mot Slussen. Säger till vid Djurgårdsbron och de går av. Det flyter på till Slussen och jag når ändhållplatsen i tid. Vänder och kör mot Slussen, paus.


Efter pausen får jag samma omlopp som innan rasten. Äntrar återigen buss 5113 och kör ett varv 43, 44 och 43. Slutar för dagen 16.08.

Att hela tiden växla linjer gör att tiden går snabbt. Det hände dessutom inget speciellt, inga missade hållplatser eller ifrånåkta passagerare. Det var en dag med 43, 44, 47, 47, 44, 43 - 76 - och 43,44,43. En bra bussdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.