H18E individnr 5001-5020 - sista sommaren?

De senaste dagarna har jag kört många av bussarna i delserien 5001 - 5020. Dessa bussar kommer ersättas av de nya MAN biogasboggibussarna som snart börjar levereras till Söderhallen. Idag körde jag 5010 på morgonen och 5011 på eftermiddagen. Igår blev det 5001 och 5002. 500X - 5020 är bussar av modellen Scania MaxCi, eller som de kallas H18E. E står för etanol.

På ett sätt är det synd att dessa vagnar tas ur drift, de går otroligt bra och är bekväma att köra. Det syns på dem att de är från 1994 - daglig användning sätter sina spår. Samtidigt är de förvånansvärt fräscha invändigt. Det som känns mest slitet är nog förarplatsen, även om man kan se andra ställen som slitits också.

Den största skillnaden som jag sett mellan dessa och nyare H18E-vagnar är att de saknar öppningsbara fönster - det är bara framme vid föraren som fönsterna går att öppna. Hur konstruktörerna tänkt kring detta vet jag inte - det blir väldigt varmt för passagerarna under högsommardagar. Det finns ventialtionsfläkt och takluckor, men det räcker inte riktigt.

De skiljer sig även från senare vagnar genom att ha rektangulära fönster bakom mittendörren. Senare individer har en ruta som följer höjningen i golvet.

Jag passar på att dokumentera dem så mycket jag hinner - i pauser, regleringstider och på väg till och från arbetet. Snart kommer den första boggibussen och efterhand som de sätts i trafik försvinner troligen dessa gamla trotjänare relativt snabbt.


Bildtext: 5004 i Ruddammen






Bildtext: 5016 i Hjorthagen

Sista sommaren för dem på Söderhallen. Sista sommaren för dem överhuvudtaget?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.