Säkerheten främst - då omfamnade pappan barnvagnen och lyfte av den

Kör linje 44, riktning Skansen. Vid Östra station går ett 20-tal personer ombord samt fyra barnvagnar. Barnvagnsplatsen fylls till bredden, bokstavligen, men alla vagnar placeras trafiksäkert av passagerarna. Jag kör vidare. Humlegården passeras. Skeppargatan och därefter högervarv in mot Karlaplans hållplats. Dockar försiktigt för att inte köra på någon samt för att komma nära trottoarkanten. Folk går på. Ser i innerspegeln att en man tar ombord en barnvagn. Han ställer sig i dörren. Jag greppar mikrofonen, trycker ner kontakten med foten och säger: "Vagnen får inte stå i dörren. Utrymmningsskäl", och väntar på reaktion.

Mannnen tar då barnvagnen och lyfter in den i bussen - en axel åt gången. Det är fullt på barnvagnsplatserna så han ställer den i gången. Jag reser mig upp och ser att han ställt vagnen i gången, tar mikronfonen igen och säger:

"Tyvärr kan den inte stå i gången heller"

I backspeglen ser jag honom reagera. Han greppar barnvagnen, omfamnar den nästan och lyfter den i båda ändarna rakt ut ur bussen, inte som brukligt att ta en hjulaxel åt gången och tippa ner den. En kvinna, som jag förmodar är i hans sällskap, går också av. Han verkar irriterad, jag stänger dörren glad över att han tog sitt förnuft till fånga. Någon minut sen är jag, men det reglerar sig på väg till Skansen. Funderar på om jag ska anropa RTL och säga att det är mycket barnvagnar som inte kom med, men tänker samtidigt att det kommer fler bussar.


Några tankar
Att ha en barnvagn i dörren är oacceptabelt, det går inte alls. Jag förstår inte riktigt hur mannen tänkte. Hans placering av barnvagnen blockerade utrymmningsvägen, i varje fall delvis. Ville han verkligen utsätta sitt barn för det? Tänkte han på säkerheten? Är det hans uppgift att tänka på det? Varför blev han irriterad? Jag tror att han blev irriterad för att jag inte sa åt honom direkt i ett svep. Hade jag sagt - "Det finns ingen plats för barnvagnen, du får ta av vagnen. Den får inte blockera mittgång och dörrar. Det kommer en buss om några minuter", hade det kanske varit bättre än att dela upp det i två eller tre meningar? Jag får kanske prova det nästa gång.

På ett generellt plan tror jag att det kan finnas en bild av stadstrafiken som annorlunda än annan busstrafik. Trafikanterna ska bara åka några minuter, kanske bara en hållplats eller två. Kanske har de inte samma krav på säkerheten då? De tänker att barnvagnen kan stå här i dörren, här finns ju plats. "Jag ska ju snart av ändå". Det finns ju folk som ska med till vilket pris som helst. Samtidigt kan det inträffa saker som gör att bussen måste utrymmas snabbt - även om man bara ska från Karlaplan till Historiska museet eller Skansen.

Det var inget att diskutera - det enda jag funderar över är om jag kunnat informera honom annorlunda... Säkerheten främst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.