En lugn söndag på tvåan

Söndag. Börjar tidigt vid Söderhallen. Klockan är 05.30 när jag kommer dit. Det står en massa bussar på garageplan, felrapporterade. Går ner till TX och hämtar ut min buss - det blir 7021 - en av de nyare Volvobussarna. Just 7021 körde jag första dagen jag jobbade utan handledare, och den krånglade. Det är därför med blandade känslor jag går upp till fack 15 och hämtar ut den. Gör säkerhetskontroll och sticker sedan iväg, tommar till Norrtull. Kör linjesträckningen, eftersom jag är osäker på framkomligheten på Centralbron.

Första varvet bjuder inte på några stora överraskningar. Bussen går bra och jag njuter av kraften i retardern. Räcker att trycka ner bromsen lite och vänta någon sekund, så kommer bromskraften.

Vänder vid Barnängen och rullar tillbaka till Norrtull. Inte jättemycket folk. Tillbaka till Slussen för paus.

Fångar en tvåa vid hållplatsen riktning Sofia. Det blir en mellanvariant av Volvo biogas - 7009. Jag gillar inte utseendet på bussen, men den är helt okej att köra. Dessa bussar har retarder, men antingen är de väldigt slitna eller så har jag inte tillräckligt tålamod - för det blir inte samma hjälpbromseffekt som på de nyare volvobussarna. Minns att jag tidigare skrivit att det är lite ketchupeffekt på dessa bromsar, men nu vet jag inte... Det är inte samma körkänsla som i de nyaste bussarna. Precis innan rasten ser jag att 7021 står uppställd på Slussen riktning Norrtull. Föraren kanske inte blev avlöst - för den gick som en klocka...

Efter rasten får jag 7017 - återigen en av de nya bussarna. Helt suverän, men den plingar oroväckande ibland när man stannar. 7017 brukar ha lite sådana saker för sig, så jag är inte orolig. Retardern fungerar suveränt. Jag tycker att jag sitter bra i den nya Volvon. Ser bra och kan ställa in stol och ratt i bra lägen. Avslutar arbetsdagen vid Spårvagnsmuseet. En lugn söndag på tvåan är över.

Alla våra ledbussar har sina för och nackdelar. 7010 - 7030, de 20 nyaste volvobussarna kan sägas vara motsatsen till MAN när det gäller tekniken på förarplatsen. Volvobussarna vill ge föraren så mycket information som möjligt. MAN-bussarna vill att föraren ska se så lite som möjligt, men ändå komma åt informationen. Jag föredrar inte någon av lösningarna, tycker blandningen av busstyper är roligast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.