Kylvatten för själen: Kokande dagar och varma bussar

Kommer till Slussen 06.40 och går till rastlokalen. Tomt på folk. Skriver ut de fyra tjänster som är planerade och går sedan upp till 53:ans hållplats, riktning Henriksdalsberget. Ser bussen komma körande fem minuter före tidtabell, så jag skyndar mig. 06.52 tar jag över. Inga nyheter och bussen går bra. Rullar iväg till Henriksdalsberget. Möter en buss vid foten av Danviksklippan. Det går bra, finns gott om plats att mötas. Regleringstid vid Henriksdalsberget - tjugo minuter! Sol och värme trots att klockan är 07.05. Buss 5080.

Bussen går bra. De är verkligen fina bussar att köra. Kommer nog sakna dem när de nya bussarna kommer, även om jag ser fram emot det också.

Startar upp bussen och kör fram några minuter innan avgångstid. Får några passagerare och rullar sedan ner för berget bort mot Danviksklippan, Folkungagatan, Slussen, Centralen, Odenplan och till Roslagstull. Håller tidtabellen, rullar förbi Odenplan precis på nollan och inga trafikanter i syne. Plussar någon minut vid Roslagstull. Tidsreglering igen, knappt 10 minuter. Kör sedan mot Slussen. Kommer till Slussen någon minut innan tidtabell och avlösaren kommer gående. Så jag tar mitt pick och pack, värmeböljan till ära endast väska - ingen jacka.

Paus och jag köper en kopp te. Tar sedan en 55:a mot Tengdahlsgatan - bussnr 5061. Även denna rullar på bra och knappt något folk, så jag ställer upp bussen enligt tjänstespecen lite innan kl 09.10. Parkerar på Nackagatan. Går in i rastlokalen på Söderhallen och kollar internet. Kollar även tidssökningen som är öppen nu. Går ut till bussen och startar upp. Avgår som en 66:a mot Reimersholme. Ingen trafik men däremot en del trafikanter. En barnvagn. Hinner i tid till Södra station, det är tight körtid, men det fungerar. Har bra rull, utan att köra snabbt. Rullet gör att jag flyter fram, känns det som i varje fall.

Kommer tillbaka till Sofia efter att ha vänt vid Reimersholme. Enligt tidtabell. Omskyltning. Pratar med en kollega om bussarna och värmen. Konstaterar på skämt att om det inte är A/C på de nya boggibussarna får vi reklamera dem...

Avgår som en 55:a mot Hjorthagen. Skapligt med folk och har lång regleringstid vid Hjorthagen. En familj frågar mig om var de kan ta bussen till Djurgården och jag berättar. Tar även fram en karta där jag visar hur Norrmalmstorg ligger i förhållande till Slussen. Ger dem kartan, eftersom det känns som att de behöver den. Tipsar även om museispårvagnen.

Avgång Hjorthagen 11.24. Rullar i lagom tempo mot Slussen. Är vid Slussen i tid, men fastnar i ett slött kollektivtrafikljus - är det bara jag som tycker att det är några av de trögaste trafikljusen i Stockholm? Vet aldrig om sensorerna har känt av bussens närvaro, kan bli stående i flera minuter. Jag har rast efteråt, så det är ingen fara för den sakens skull - men känns surt när jag ändå låg så bra i tid...

Efter rast fångar jag återigen en 53:a mot Henriksdalsberget. Det är min bussförarskolkompis D som kör, brukar aldrig träffas i tjänsten, så det är en kul överraskning. Han glömmer att avlösningen, så jag frågar om han tänkte bli avlöst - vilket han vid närmare eftertanke ville bli. Byter några ord och därefter tar jag plats bakom ratten i 5004. Ställer in allt och kör. När jag kommer till Roslagsgatan på returvarvet tycker jag att temperaturen på kylaren verkar vara lite hög. Jag har lite ökad uppmärksamhet på den. Får meddelande från RTL att vi ska låta bussarna gå på tomgång en minut för att undvika "ånglås". Det är varmt ute, riktigt varmt. Får ganska bra temperatur inne i bussen, även om några trafikanter sitter och fläktar sig med broschyrer.

Rullar iväg mot Finnberget. När jag är i Finnberget har temperaturen stigit och närmar sig 100°C, men går inte över kokpunkten utan håller sig runt 93-95°C på mätaren. Går bak och kollar om jag kan se något onormalt, men ser inget. Anropar RTL. Provar att sätta på elementen, enligt uppgift ska det hjälpa till att få ner värmen i motorn. RTL svarar när jag är i Henriksdalsberget. De frågar om jag kollat "skvallerröret" - är det kylarvatten på bussen. Jag informerar om att temperaturen är strax över 90°C, ibland snarare närmare 100. Jag svarar att det inte fanns så mycket vatten och de ringer Söderhallen som skickar buss 5053 för vagnbyte - eftersom "den kommer börja koka".

Vid Londonviadukten ropar 5053 upp mig och säger att han är på väg, kör om mig. Jag kör vidare. Kommer till Slussen och gör vagnbytet. Föraren som tar över säger att det varit över 20 stycken kokningar. Min buss kokade inte, hade den gjort det hade jag ställt den direkt. Flexbussföraren tar över min buss och skriver felrapport, vilket jag inte hunnit. När jag går blir jag stoppad av en kollega som undrar om min buss ska stå där. Jag säger att den ska upp till hallen. Precis då kör bussen. Kollegan trodde att jag bara lämnat den mitt på treans hållplats, så han tyckte nog det var konstigt att jag bara gick. Som tur var hade jag inte fått hjärnsläpp i värmen...

En varm dag med kokande bussar är över. På eftermiddagen, när tjänsten är slut, tar jag ett dopp i en insjö tillsammans med våra pudlar och inser att det inte alls var dumt med lite fräscht kylvatten för själen. Imorgon blir det tvån för hela slanten. Det är rätt spännande med kokande dagar och varma bussar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.