Kontroll kl 15.48 en fredagseftermiddag

Efter reservtjänsten beger jag med T-bana till Sergels torg. När jag står och väntar ser jag några kontrollanter. De hälsar på mig och jag hälsar tillbaka. En av dem pratar i telefon. Verkar som att han får reda på vilken buss de ska kontrollera, för 69:an kommer och de går på den. Min buss kommer någon minut senare och jag avlöser föraren. Tar på passagerarna och kollar biljetterna. Min stämpel är lite sönder, det går att ställa in den, men datumet följdes av en nolla - siffrorna hoppar runt när jag drämmer till. När kommer Access?

Nåväl, jag stänger dörrarna. Lossar p-bromsen, kollar bakåt, blinkar och svänger ut. Vid Hamngatan står kontrollanterna. De går på bussen och jag hälsar. Tar upp stämpeln och stämplar - det här har jag gjort förut. Börjar bli van vid att biljettkontrollanternas rutiner. En kontrollant kollar de biljetter som visas upp för mig och jag stänger sedan dörren och kör iväg. Vet inte hur kontrollen går, de stannar rätt länge vid en person längst bak. Vid Nybroplan hoppar de av och vinkar hej då. Jag fortsätter mot Waldermarsudde. Kontrollen kl 15.48 på fredagseftermiddagen är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.