Leverans av boggibussar närmar sig? Lion's City?

Till hösten kommer de första MAN boggibussarna till Söderhallen. Det är biogasbussar. Jag tycker MAN:s nya bussar - Lion's City - är väldigt fräcka. Såg en sådan i Södertälje för första gången, och de är grymt snygga, speciellt när de är nya. Bussmodellen finns även i Malmö.

De bussar som Söderhallen ska få är 13,7 meter långa. Detta gjorde mig lite konfunderad, för när jag tittade på MAN-hemsidan fanns inte den längden på Lion's City. Dessutom listade de inte boggibussar överhuvudtaget på sin sida.

Fast efter lite letande hittade jag en sida med chassier, och där fanns ett chassi som används för specialpåbyggnader i längden 13,7 - 15 meter.

I så fall heter chassit 24.360/410/460 HOCLN . Det verkar som att biogas kanske är lite specialbygge?

Blir det en Lion's City ändå?

Kommentarer
Postat av: Simon(trogen bloggläsare sen ett drygt halvår tillbaka)

Även Uppsala har Lions City bussar i ledvagnsvariant och kortvagn. Kortvagnarna med biogas och ledvagnarna med diesel. Pappa kör buss det är därför jag vet XD

2008-06-08 @ 12:22:01
URL: http://simpan1.blogg.se/
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar. Kul att du är trogen bloggläsare.



Jag får bestämt spana in Uppsalas bussar.

2008-06-09 @ 06:33:35
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Simon

Eftersom pappa kör buss och jag känner många förare så vet jag en hel del om de bussarna. Ledvagnarna går väldigt bra, pigga, snabba och krånglar sällan. Det är bara dörrarna som hakar upp sig ibland men det är en Neoplansjuka. Man får tänka sig för ibland i kurvor då dessa bussar saknar ledvinkelbroms.

Gasbussarna är inte lika omtykcta. Motorn är lika stor som på en gasledbuss vilket gör att den ger för mycket biogas till motorn. Detta gör att gången blir ryckig och hackig. Man måste vara väldigt försiktig på gasen för att undvika detta ryckande. Glöms lätt bort när man ska iväg från en hållplats t ex och hela bussen börjar rycka. Något mer du vill veta? :)



2008-06-09 @ 11:59:25
URL: http://simpan1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.