Reservutryckning vid rastspricka

Fredag. Sitter på Slussen som reserv. Har suttit som reserv en timme och precis tänkt att det inte kommer hända något, när jag hör mitt namn. Tittar runt och ser en förare stå vid telefonen. Jag går till honom och han säger i telefonen:

- Jo han är här. Okej. Tillbaka Slussen 14.43, han lägger på och vänder sig till mig. Säger:
- Du har fått en körning - en 43:a mot Tanto. Den skulle avgå 14.08
- Okej, tack, säger jag.

Tar min jacka, min väska och skyndar iväg

Slussen är inte vad den har varit, det är ständig förändring pga av underhåll. En av trapporna som går upp till bron över Mälarrampen/Katarinavägen är borttagen, så jag går upp för den andra, vilket gör att jag hamnar på andra sidan gatan. Bussen går från Södermalmstorg och jag ser att den står inne. Kommer till bussen och ser att föraren pratar i radio.

- Okej, han kommer nu
- Okej, det är bra, klart slut, hör jag rösten i radion svara

- Hej, säger jag
- Hej, skäms på dig, säger föraren och tittar på mig
- Nja, jag är reserv, säger jag
- Aha, okej. Då så. Omläggningen vid Döbelnsgatan är borta. Ordinarie körväg.
- Okej, tack, säger jag och tar plats bakom ratten. Hej då.
- Hej då, föraren går ut genom bakdörren

Tittar på passagerarna som nog tror att jag är sen. Startar motorn och glider fram till trafikljusen. Det är långa intervaller här, men plötsligt slår den om och jag glider ut på Hornsgatan riktning Tanto. Har kört den några gånger de senaste dagarna, dessutom vardag, så det är lugnt.

Vänder vid Tanto. Kör tillbaka till Slussen och den förare som ropade mitt namn avlöser. Jag informerar om att det är ordinarie körväg och sticker sedan in i rastlokalen igen. 30 minuter kvar av reservtjänsten, så jag ringer TX och informerar om att jag är tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.