Påfrestande dörrar som krånglar

Lördag. Kommer till bussgaraget 05.15. Går genom fack åtta ner till avprickningen, ska börja 05.32. Det är första gången på två och en halv vecka som jag ska köra, och ag ser fram emot en dag bakom ratten. Hälsar på några förare som äter frukost och går sedan för att skriva ut körspecen. Hälsar på dem som sitter på TX/avprickningen och får buss 5387, som står i fack 19. Eftersom jag har några minuter tillgodo köper jag en kopp te och går sedan upp till bussen. Hittar den längst fram, står lite snett, men det är inga problem att komma ut. 5387 är en av de äldre Volvobiogasbussarna, levererad 2004.

Gör säkerhetskontrollen och rullar sedan iväg mot Åsögatan. Avgår tom - men i trafik - därifrån kl 05.45. Vid Skanstull går den första passageraren på. Vänder vid Södersjukhuset och har en handfull passagerare med till Slussen. Kör till Karolinska och vänder. Bussen går bra och kl 07.26 är det avlösning på Slussen. Går till rastlokalen och fångar därefter en 43:a riktning Ruddammen 07.43.

Det blir buss 5181, en H19 - OmniCity. Funderar lite på om det inte går att ställa in ratten bättre, gillar inte när bussrattens vinkel gör att jag måste sitta långt ner på stolen. Men det går inte. Rullar mot Ruddammen och efter några minuter trivs jag ganska bra med OmniCityn. Eftersom vi bara har 10 vagnar av den typen blir det inte så ofta jag får köra den. Vänder vid Ruddammen - pratar med en av de förare som åt frukost när jag kom till Söderhallen. Han hade börjat vid ett-tiden på natten och skulle snart gå av. Det tidigaste jag har börjat är 03.19, bävar lite för start 01.20...

Kör fram till hållplatsen, glider sedan iväg. Ner på Valhallavägen, höger Odengatan, vänster vid Roslagsgatan/Jarlaplan. Än så länge inget folk. Döbelnsgatan. Roligaste etappen av linjen tycker jag just nu. Riktigt stadskörning. En chuafför som jobbat natt åker med mig en bit. Kommer så småningom fram till Tanto. Spetsvändning, omedelbar avgång. Funderar på vad det är som gör att just 43:an har så tight körtid visa tider under helgen. Lite mer folk nu, kl halv nio på morgonen.

Ser i backspegeln att en person som ska gå av inte kommer av genom bakersta dörren. Provar att öppna den manuellt, inget händer. När jag vänder vid Ruddammen kollar jag dörren. Den sitter fast. Kör vidare och anropar RTL, tänker att det är ju inte så bra. Får rådet att stanna och sparka på dörren inifrån - "den kan ha kilat fast sig", säger operatören (låter som att det inte är helt ovanligt?). Om det inte hjälper ska jag anropa dem igen.

Gör så. Och efter en någorlunda lagom kraftig spark går dörren upp. Och sedan kan jag stänga den.
Krånglande dörrar är ganska påfrestande - men är en del av vardagen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.