Bomber, bombhot och omlagd körväg

Sitter på t-banan, det är söndag morgon, strax efter 9. Jag slö-wappar igång min mobiltelefon och möts av rubriken - "Bil sprängd i centrala Stockholm". "Oj då", är min första tanke. Läser vidare och ser att det är på Surbrunnsgatan, Vasastan. Hoppar av tåget vid Slussen och går upp till tvåan, som står vid hållplats. Frågar chauffören där om han vet något om sprängningen. Han säger:

"Ja, jag stod på Östra station när det smällde. Det var en ordentlig smäll, jag undrade vad det var. Sedan när jag kom ner från Ruddammen med 43:an, var det fullt av ambulanser och polisbilar på Odengatan. Var det några skadade?", frågar han mig
"Jag läste bara snabbt, men det verkade inte vara några skadade", säger jag. Kommer på att 53:an går precis i de kvarteren och säger:
"Vet du om det är omlagd körväg för 53:an eller något?", frågar jag honom
"Nej, de har inte gått ut med någon omlagd körväg - det är ju mycket högre upp - mot Valhallavägen"

Jag hoppar av vid Spårvagnsmuseet och går upp till fikarummet för att invänta min påtid. Med några minuter tillgodo går jag till avprickningen och får buss 5062. TX undrar om jag kan jobba på måndagen med, och jag tackar ja till ett delat jobb. Jag går upp till fack 18, där den står och väntar - längst fram. Kopplar loss, sätter på elen och går in till det välbekanta tjutet av BussPC:n som bootar upp. Slår på tändningen, kollar speglar, stänger dörrarna, startar, lossar p-bromsen, lägger i D-växeln och rullar ut genom porten rakt fram. Gör säkerhetskontroll av dörrar, brandlarm, lampor, däck samt ställer in stämpeln som jag inte använt sedan i fredags. Det är alltid pinsamt att glömma ställa in stämpeln, särskilt på söndagar har jag märkt att många använder remsor för att åka - känns som att det är lite mer sporadisk användning av dessa på vardagsmorgnar i varje fall...

Ställer in rätt omlopp i BussPC:n, lossar bromsen, lägger i D och kör ut genom grindarna. Svänger höger mot Nacka och sedan upp till Henriksdalsberget där jag anländer med någon minut tillgodo. Släpper på folk direkt och en dam tackar mig för att hon slipper stå ute och frysa - det är råkallt... Vid avgångstid stänger jag dörrarna och rullar iväg mot Slussen. Kommer sedan till Centralen och Odenplan. Svänger in på Roslagsgatan och ser polisavspärrningarna vid Surbrunnsgatan, ett TV-team filmar i riktning mot Valhallavägen. Det är mycket trafik åt motsatt håll, men åt mitt håll rullar det på bra. Stannar vid sluthållplats och släpper av folk. Tar på nya passagerare. Kör höger i korsningen, ser tydligt polisens avspärrningar, svänger in på Frejgatan och plockar upp en passagare, kör vidare, vänster in på Roslagsgatan och in i kön. Kön ja, efter sex minuter har jag inte kommit fram till Surbrunnsgatan. Jag kollar tjänstespecen och ser att jag har tio minuters regleringstid på Henriksdalsberget, så jag behöver inte rastvarna. Passerar avspärrningarna, en polisman står och pratar med allmänheten - hindrar dem från att gå förbi.

-12 står BussPC:n när jag svänger in på Odengatan. Håller denna försening i stort sett hela vägen till Henriksdalsberget. När jag är vid Slussen går RTL ut med omlagd körväg - Frejgatan ner mot Sveavägen. 43:an går inte upp till Ruddammen på grund av bombhot. Jag noterar det. Tidsregleringen äter upp en del av förseningen, och jag rullar några minuter sen iväg på returen till Slussen. Precis innan jag är vid Slussen säger RTL: "Vi är överbelastade på grund av många samtal om sprängningen vid Valhallvägen. Undvik att kontakta oss, om det inte är absolut nödvändgt". Kommer fram till Slussen några minuter sent, men har ändå minst 10 minuter innan nästa rad. Lämnar över bussen och berättar om omläggningen. Undrar också om det sprängts fler bomber, men pågående föraren har inte hört något om det. Jag går till rastlokalen och ringer några samtal. Pratar med förarna där om bomben och ryktet är att det eventuellt varit fler sprängningar. Pratar lite om hur det påverkar linjerna - det vi vet är att 43:an och 44:an vänder vid Östra station, och 53:an kör Frejgatan...

Tar min paus och gör mig redo för nästa rad - på linje 43... - en dag med bomber, bombhot och omlagda körvägar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.