I kompetensutvecklingens tecken: tankar om att häva automatvillkoret i D-behörigheten

Jag har egentigen hela tiden - sedan uppkörningen i juli förra året - funderat över möjligheten att häva automatvillkoret, eftersom de flesta turistbussar idag är manuellt växlade (även om många har halvautomatiska lådor).  Även om jag trivs ypperligt med att köra innerstadstrafik i Stockholm, det är suveränt kul, lockar möjligheten att köra andra typer av bussar, andra sträckor och andra former än det linjetrafiken kan erbjuda. Som ett komplement, inte en ersättning...

När jag ringde Grönlunds i Solna för några veckor sedan hade de tider först idag. Så nu ska jag snart iväg på min första lektion, och känna på hur det är att köra manuellt växlad buss. Detta är vad jag vet just nu:

- Det krävs ett giltigt körkortstillstånd för att häva automatvillkoret
- Det krävs en uppkörning där Vägverket kontrollerar att man kan växla med manuell låda

För övrigt ger jag mig in i ett outforskat landskap, även om jag kan köra buss kan jag ännu inte växla manuellt... Det ska bli spännande. Lärresan fortsätter. Vi fortsätter köra - i kompetensutvecklingens tecken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.