Nu bussutmaning - häva automatvillkor 2008...

Jag har bokat en körlektion för att på sikt kunna häva automatvillkoret på busskortet, något som öppnar upp fler möjligheter för busskörande. Körskolan frågade mig om jag hade körkortstillstånd, och det har jag ju eftersom jag gjorde uppkörningen för några månader sedan. Men när hon frågade tvekade jag lite, visste inte var jag hade lagt det - varpå hon sa att jag kunde ringa Vägverket och få en kopia. Sagt och gjort.

Frågade tjejen på Vägverket även om man behövde körkortstillstånd för att övningsköra med manuell växellåda när man redan har busskort med villkor automat och hon svarade ja. Men med viss tvekan.

Så nu har de sagt två olika saker på Vägverket. Hon sa det på ett sätt som fick mig att fundera över om hon bara skulle övertyga sig själv först... Men det är ju inga problem med tillståndet - det gäller drygt tre år till...

Så nu antar jag "Häva automatvillkorutmaningen 2008"...

Kommentarer
Postat av: Robert

Trevligt att du tänkt häva automatvillkoret! Själv håller jag på att vänja mig av med lastbilsreflexerna och försöka köra tolv meter buss med åttaväxlad låda... Är lite annorlunda mot vad man är van med. :D

2008-03-08 @ 00:08:05
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar. Det ska bli spännande att prova på att växla själv... Förhoppningsvis går det bra.

Min erfarenhet är att det är rätt stor skillnad mellan 12 meters buss och lastbil - måste ta ut svängarna mer. Angående växling - är det svårt?

2008-03-08 @ 06:35:02
URL: http://digitalspegling.blogg.se/
Postat av: Robert

Ja det känns galet att sitta så långt framför framaxeln. :)

Är väl mest en vanesak, bussen jag kör har 7 växlar + back i H mönster och en överväxel på knapp (precis som volvo 740) Dessutom ligger växlarna tvärt om mot vad jag är van med. Ettan är neråt och inte uppåt. Svåraste är dock att köra silkesmjukt.

2008-03-08 @ 15:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.