Vägen mot manuell behörighet har börjat: Opticruise, turistbuss och wow-känsla

"Du vill häva automatvillkoret", säger min instruktör.
"Ja", säger jag
"Okej. För att göra det måste du göra en uppkörning där de kollar två saker: Hur du växlar och hur du bromsar. Säkerhetskontroll och allt annat gäller sedan tidigare, men vi har märkt att många som kör automatväxlade bussar bromsar hela tiden till stopp och det går inte när man kör manuellt växlad buss."

Funderar lite på det och går sedan ut till bussen, en Scania Irizar - 12.20 meter lång, 3,7 meter hög. Det är en sju år gammal buss. Jag går in i bussen och instruktören kör ut bussen från parkeringen. Han säger "Jag kör först, så får du se hur man gör". Han svänger höger och sedan höger igen, ut på E18. Svänger av och in på en slinga. Han berättar att bussen har en växellåda som är halvautomatisk, Scania OptiCruise. Växlingen sker genom att man trycker växel-spaken mot höger för uppväxling och mot vänster för att växla ner. Bussen har en kopplingspedal som används vid start och vid stopp. Framför föraren finns en display som visar växelläge (automat eller manuell) samt vald växel.

Han svänger in på en parking och frågar mig:
"Hur gör jag för att svänga här?"
"Utnyttjar överhänget", säger jag.
"Det är jättelångt överhäng på den här, 3,20 meter. Hur långt fram kan jag gå innan jag ska svänga", säger han.

Jag tittar lite och bedömer att han måste börja svänga. "Nu", säger jag och han stannar bussen. Öppnar dörren och vi går ut. Han säger att när kanten är i mitten av rutan, då kan man börja svänga - då går den fritt ". Jag tittar och konstaterar att den ser ut att vara rätt så mycket i mitten...

Jag tar plats bakom ratten. Behöver inte ställa in någonting, allt är inställt som det ska. P-bromsen måste vara i för att dörrarna ska kunna stängas. På Scania-vis är det en vipp-knapp med rött för att stänga och svart för att öppna, vilket är första gången jag ser. Han visar mig hur växel-lådan fungerar. Dra ner spaken för att välja läge, manuell eller automat. Därefter ner med kopplingen och i med tvåan. Den har åtta växlar, men tvåan är bra för att starta med - om det inte är medlut - då fungerar fyran. Upp med kopplingen och bussen går framåt. Upp med kopplingen helt och jag kryper fram utan gas. Svänger vänster och sedan ut höger höger. Det känns bra. Långsamt långsamt för att vänja mig vid bussen, storleken, längden, höjden. Ut på 50 sträcka. Svänger höger. Upp för backe - 2300 varv innan jag växlar upp. Stannar vid hållplats, vid 500 varv ner med kopplingen och låt bussen glida innan jag stoppar den med lätt broms.

Wow - vilken buss. Wow - vilken känsla.  Vägen mot manuell behörighet har börjat... Wow.

Kommentarer
Postat av: Robert

Får man köra upp för manuellt med opticruise? Det verkar konstigt...

2008-03-28 @ 17:09:34
Postat av: Mårten

Jag blev också lite överraskad. Jag frågade instruktören om det. Från början fick man inte köra upp med OptiCruise, men sedan ändrades reglerna för något år sedan.

Han så något i stil med att så länge som man påverkar och planerar växlingen, går det att köra upp med OptiCruise för prov för manuell växling. Och det finns ju kopplingspedal. Men, jag hade inte väntat mig OptiCruise. Hade väntat mig en hel-manuell låda...

2008-03-28 @ 17:25:29
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Robert

Det är ju lite skillnad på att bara vippa på ett reglage än att välja rätt läge i en H mönstrad låda. Att dessutom slippa använda kopplingen vid varje växelbyte gör ju att man tappar en stor del av det svåra. Min buss som jag övningskör i är väldigt känslig att växla. Det blir lätt ryckigt om man inte aktar sig för.

Men visst, varför göra det svårare än nödvändigt? :D

2008-03-29 @ 02:42:31
Postat av: Mårten

Håller med dig där... förstår att det säkert är mer precision för att växla med koppling än med automatisk koppling. Fast de kanske kompenserar det med att vara ännu hårdare i bedömningen? Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är med OptiCruise och om de använder det på fler körskolor...

2008-04-01 @ 15:57:06
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.