Att häva automatvillkoret - lektion 2

Kommer till Grönlunds vid 14-tiden. Bussen är inte inne ännu. Jag är lite nervös, har övat bromsningsteknik hela helgen och försökt komma ihåg hur växellådan på uppkörningsbussen fungerade. Instruktören kommer och jag får nycklarna och går ut till bussen, som står uppställd på deras övningsområde. Sätter mig till rätta och tar några bilder, som en förberedelse inför uppkörningen dagen efter - brukar vara ett bra sätt att komma ihåg hur tekniken fungerar.

image214





image213


image215

image216

Instruktören kommer också och jag startar bussen, lägger i tvåans växel och rullar iväg. Trots att det var en månad sedan känns det rätt ok att köra. Den är ju stor, 3,7 meter hög, men det gör att jag sitter bra och ser långt. Lite ovant med alla speglarna, det är inte glas hela vägen ner men det kompenseras med ytterligare speglar som visar kanten. Jag frågar instruktören om jag kan få prova att backa också, och han säger att vi ska göra det under lektionen. Kör ut mot Jakobsberg. Instruktören tycker jag kör för försiktigt, håller för långt avstånd. Hittar dock växlarna rätt bra och ligger på grön markering. Svänger av i Jakobsberg, mot Barkaby. Kör ut till flygfältet och vänder. Får bra tips på hur jag ska använda spegeln vid backning. Backning kan ingå som en del av provet, men behöver inte göra det.

Rullar ut igen mot Jakobsberg. Kör lite rundor och kommer till svängen som har en rak refug. Jag inser att jag missar hastighetsbegränsningsskylten. Rullar igenom Jakobsberg. Gör lite svängar mot Veddesta. Provar att accelerera. Instruktören påminner om att jag kan varva upp till 2200 varv och sedan lägga i två växlar samtidigt. Det behöver jag dock inte göra hela tiden, om jag kör på 50 väg räcker det med en växel.

Instruktören säger att det inte krävs en toppenkörning, utan de ska bara avgöra att man kan hantera bussen på ett trafiksäkert sätt med manuell växellåda också. Jag tycker att körningen går lite sådär, det var svårare än jag kom ihåg och det blir ryckigt. Men till slut får jag till det - försöker titta långt fram och planera körningen ordentligt. På väg tillbaka mot Solna på motorvägen är det en V50 som ska ut på en påfart. Jag bromsar och instruktören frågar varför. Jag säger att jag borde ha använt retardern, men han frågar varför jag bromsade. Bilen ska lämna mig företräde och vad är viktigast - en personbil som inte accelerar tillräckligt eller 50 personer som får nicka till när jag bromsar.

Väl tillbaka på Grönlunds får jag backa in bussen. Det går bra. Tackar för lektionen och sticker sedan hem. På kvällen kör jag till Jakobsberg och rekar. Förbereder mig mentalt inför morgondagens uppkörning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.