Besiktning av buss

Efter rasten i tisdags satt jag reserv på Slussen. Satt och läste. Då kom driftledaren förbi och frågade om jag ville jobba övertid - de behövde hjälp att besiktiga en buss i Nacka. Sagt och gjort, jag åkte med till Söderhallen och blev instruerad om vem jag skulle kontakta på verkstaden. Letade reda på honom, och sedan på bussen - 5048. Backade ut och rullade efter en kort säkerhetskontroll iväg mot Nacka.

Det var härligt att köra motorväg och komma iväg från linjerna ett tag. Fick bra vägbeskrivning, så det var inga problem att hitta - Bilprovningen i Lännersta. Var lite tidig, så jag solade mig lite utanför portarna - och tog lite foton.

image196

image201
image202

image203

Fick köra in lite innan 12.30 och två besiktningsmän och en prao tog sig an bussen. Först fäste de kablar till framdäcken, därefter gjorde den en massa tester som jag inte kände igen från vanliga bilprovningen. Bland annat kollade de spinning - vet inte vad det innebar, men de snurrade däcken med en maskin.


image199

image200

Efter drygt 20 minuter var de färdiga. Återvände till Söderhallen och njöt av att köra motorväg. 13.07 svängde jag in på hallgården, ställde sedan bussen utanför verkstaden och gick in och lämnade protokollet på verkstaden. Därefter åkte jag hem.

En spännade och lite annorlunda bussförardag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.