Funderingar kring teknikmöjligheter: "En turistbuss brinner vid Konsthallen på Djurgården"

"En turisbuss brinner vid Konsthallen på Djurgården. Räddningstjänsten är på väg. 44 och 47 vänder vid Djurgårdsbron. Vi kör alltså inte ut på Djurgården.", säger operatören på radion när jag sitter på trean i måndags.

En stund senare upprepas meddelandet, jag tänker - skönt att inte köra på Djurgården idag.

En tredje gång. "Jag ser att det fortfarande kör ut bussar på Djurgården. Vi har omlagd körväg för 44 och 47, vänder vid Djurgårdsbron. Vad är det ni inte förstår!"

Dagen efter, i tisdags, när jag satt reserv, hörde jag några förare kommentera just detta med bussen som brann. Det stod inte mer än en notis i tidningen. De noterade att operatören låtit uppgiven och nästan desperat. En operatör sa:

"Varför skickar de inte ut textmeddelande bara?", sa en chaufför och fortsatte "det hade ju varit så enkelt. Stämplar man fel skickar de textmeddelanden hela tiden, men när det gäller sådana här saker som omlagd körväg och sånt, då gör de inte det. Det kan ju vara att man precis gått på vid Sergels torg, då skulle det ju bara vara att gå in på skärmen och läsa meddelandet."

Kommunikationen mellan RTL och förarna stöds av BussPC:n och radion. Textmeddelanden kan sändas till en speciell linje, buss eller ett omlopp. Kan även sändas till alla bussar som är i trafiik. Jag tycker det är intressant hur möjligheterna till textmeddelanden diskuterades, som en självklar lösning i en situation med många avlösare och omlagda körvägar. Det visar även på att det kan vara en vits att både använda sig av radio och av textmeddelanden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.