Några tankar om att häva automatvillkoret

Var det svårt? Ja, det var en liten tröskel att ta sig över, i varje fall för mig. De kollar på bromsnings- och växlingsteknik, men vad ligger i det? Uppmärksamhet, manövrering, att följa skyltar. Men jag hade ju självklart nytta av mina erfarenheter bakom bussratten i Stockholms innerstad.


Behöver man lämplighetsintyg för att häva automatvillkor på D-kortet? Om du inte har några medicinska hinder som måste prövas så räcker det med D-kort och automatvillkor. Körkortet räknas som lämplighetsintyg, även om intyget gått ut. Om du har medicinska villkor måste du ha ett nytt lämplighetsintyg. Detta är en fråga som är lite förvirrande, man får olika svar vem man än frågar. Men instruktören på Grönlunds hade kollat upp det, så det borde stämma... Det är förövrigt inte så många som häver automatvillkoret just på grund av att de inte vet att det oftast räcker med giltigt körkort för D-behörighet (med vilkor automat, 78)


Vad var svårast? Att förstå växellådan var nog det som tog mest tid för mig. Men när jag väl förstod varvtalen som krävdes och varför man skulle köra 30 på fyran så lossnade det.


Vad blev du mest överraskad av? Det var ett lite större steg än att bara lära sig köra en ny bussmodell. Samtidigt fick jag väldigt mycket tillbaka av instruktören, tips som jag har nytta av även när jag kör innerstadstrafik. Jag fick större förståelse för skillanderna mellan kollektivtrafik och turistbussnäringen.


Vad funderar du på nu? Att samma buss med OptiCruise kan användas för uppkörning till både manuell och automatlåda. Men om du får behörighet med automat får du inte köra bussen när du är godkänd (du får övningsköra, dock) - eftersom den är registrerad som manuell buss. Jag förstår uppdelningen i automat/manuell - det är en viss skillnad att köra - men samtidigt känns det som ett byråkratiskt virr-varr.


Var det dyrt? Totalt gick hävningen på 6500 kronor - en lektion kunsultation, en repetitionslektion, busshyra samt uppkörningsavgfit. Hade jag klarat mig på en lektion hade jag sparat 1800 kronor, men jag behövde två - inget snack om det... Dyrt? Mycket pengar, men...


Var det värt det? Svar: Ja - utan tvekan. Både med tanke på hur mycket jag lärde mig och med tanke på körupplevelsen. Samt med tanke på de möjlgiheter som finns att på sikt söka sig mot andra bussäventyr. Även automatväxlade bussar är roligare att köra nu...

Kommentarer
Postat av: snart busslinkare

hej!

Ser att du kör för söderhallen. Jag har lite frågor till dig. :)

1. Finns det möjlighet för någon sorts träning? Går det att få rabatt för gymkort eller liknande?

2. Vad är det för sorts tjänstekort man får? Bild?

3. Går det att få rikskuponger?

4. Finns det dator i personalrummet?

5. Hur ser ditt schema ut? Kan du välja nåt själv? Hur mycket körning blir det på kvällar/nätter/delade tjänster m.m?

I övrigt så gillar jag din blogg och läser den dagligen. Fortsätt skriva ofta! Har du någon mail som man kan nå dig på?

2008-05-05 @ 19:07:50
Postat av: Mårten

Hej!
Kul att du gillar bloggen! Jag fortsätter skriva så ofta som möjligt :)

1. Det finns ett gym på Söderhallen som man har tillgång till. För 100 kr kan man bli medlem i motionsklubben och få tillgång till träningsanläggningar i Stockholm ( Fritidsförvaltningens - kommunens - tror jag)

2. Just nu är det säsongskort.

3. Tror det går att få rikskuponger, men är osäker på reglerna. Har inte det själv. Kanske bäst att låta det vara osagt.

4. Det finns dator på Slussen som man kan använda för att komma åt internet.

5. Själv kör jag deltid, helg varannan vecka. Jag kan önska olika tider, och får dem i mån av plats. Jag har än så länge aldrig kört natt på schema, utan bara när jag önskat det. Däremot sena kvällar. Eftersom jag har hundar önskar jag ofta delade tjänster när jag jobbar extra.

Som sagt - kul att du läser bloggen dagligen. Om du anger din mailadress i kommentaren (kommer inte publiceras, men jag kan se den), så kan jag skicka ett mail med min adress.

Mvh
Mårten

2008-05-05 @ 22:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.