"När kommer bussen? Det har inte kommit någon buss här på 45 minuter"

När jag kommer fram till Hamngatan med 43:an ser jag en polismotorcykel som står och hindrar trafik att köra ner till Norrmalmstorg. Kollar närmare och ser blåljus nere vid Norrmalmstorg. Jag får grönt och korsar gatan. Söndagskväll i Stockholmstrafiken.

43:an på söndagar går med snäv tidtabell. Ändå hinner man förvånansvärt bra i tid, även om en buss som kommer till ändhållplatserna Ruddammen eller Tanto på papret ska gå i samma stund som den kommer fram. Jag kör från Ruddammen med några passagerare och njuter av att åka in kvarteren vid Döbelnsgatan, bort förbi Franska skolan och Johannes brandstation. Mysig stadsmiljö. Kommer fram till Hamngatan och får en 47:a framför mig, jag tänker att det nog beror på polisinsatsen - men har inte hört något om vad som hänt, ens på FM-radio.

Svänger höger, över bron, förbi slottet. Vid Räntmästartrappan står några trafikanter och väntar. De säger:

"Kommer det någon mer buss. Vi har stått här i 45 minuter utan att det kommit någon."
"Jag ringde trafikupplysningen också, och de sa att det inte var några störningar", säger en man som sitter ner med sin son
"Jag har sett att det är någon form av polisinsats vid Norrmalmstorg", säger jag, "så det är nog bara 43:an som kommer förbi, eftersom jag kör en annan väg"

Stänger dörrarna och kör iväg. På väg till Tanto tänker jag att det är väldigt bussfritt. Från Tanto känns det som att jag är ensam buss på Söder. Kommer fram till Slussen och har en föraning om att jag inte kommer bli avlöst. Ser ingen avlösare, så jag skickar "ej avlöst" via bussPC:n. RTL ropar upp och säger att avlösaren nog sitter fast i någon kö någonstans. Får beskedet att jag ska ställa upp bussen. Kör in på Södermalmstorg och parkerar. Anropar RTL och meddelar och tar sedan en försenad paus.

När jag avlöser 55:an får jag reda på att det varit bråk i samband med firande och demonstrationer runt Israels 60 årsdag. Tvåan och 55:an har blivit stående. Men återigen farbart.

Det jag funderar lite på är hur informationen når beörda förare, och vilka som anses berörda. I det här fallet stoppades all trafik via Norrmalmstorg - pulsådern för linje 2, 76 och 55. Jag fick aldrig något meddelande om störningen, eftersom jag körde linje 43. Rätt på ett sätt, men eftersom jag var första buss på 45 minuter att passera tvåans, 55:ans och 76:ans hållplats Räntmästartrappan, hade jag varit behjälpt av att veta vad som pågick. Att något pågick visste jag, men inte vad. Kanske finns det här möjlighet att designa något informationssystem som kan stödja detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.