Plötsligt förstod jag retardern

När jag kört Grönlunds Scania Irizar har retardern, hjälpbromsen [se länk], aktiverats när jag släppt gaspedalen. Det har varit en mjuk inbromsning, som jag lärde mig uppskatta. Under uppkörningen i onsdags, som jag kommer skriva mer om senare, fick jag bland annat utnyttja den i en backe ner mot en dalgång. Men egentligen använde jag den hela tiden, så snart jag skulle bromsa in.

Vi har uppmanats av Busslink att använda retardern så mycket som möjligt, det sparar miljö och pengar eftersom bromsbeläggen inte slits så mycket. På innerstadsbussarna aktiveras retardern genom ett lätt tryck på bromspedalen. Fram tills igår hade jag inte riktigt förstått hur effektiv retardern faktiskt är. Jag har känt att den bromsat och sett en liten symbol ( (R) i MAN och (+) i Volvo) tändas i displayen både på MAN:arna och Volvobussarna, men först igår när jag körde tvåan med buss 7026 insåg jag kan bromsa helt utan att aktivera tryckluftsbromsarna - genom att vara cool och vänta någon sekund på att retardern ska börja bromsa ner farten.

Jag kör på Birger Jarlsgatan - fram till ett rödljus, håller runt 40 km/h. Trycker lätt på bromsen. Först händer ingenting, sedan börjar bussen bromsa in långsamt för att därefter öka och göra en mjuk inbromsning. Trafikljuset slår om, släpper bromsen och accelerar upp igen. Lite ketchupeffekt.

Det var en aha-upplevelse i bromsningsteknik - när jag väl upptäckt det utforskade jag även retarden på våra Scanior. Fungerar på samma sätt. Om jag har förstått det hela rätt aktiveras retardern även om man bromsar lite mer och därmed aktiverar tryckluftssystemet, men att bromsa helt - ner till 10 km/h kanske - med retarder var en ny upplevelse.

Jag ska prova på 53-serien och 700X - 70XX serien också, när jag började köra på Söderhallen var det den modellen jag tyckte var mest svårbromsad. Kanske för att jag inte förstått mig på retardern?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.