Uppvärmningskörning på väg till uppkörning

Onsdag morgon. Kör till Solna och är där strax efter kl halv nio. Parkerar bilen och ser om bussen är på plats, vilket den inte är. Den kommer några minuter senare. Instruktören ser mig och hälsar, jag får nycklarna och går iväg och låser upp. Passar på att ta några bilder på bussen, det kan ju vara sista gången jag kör den...

image217
Bildtext: Uppställd buss på Grönlunds övningsområde

Det är en fin buss och jag har tänkt mycket på växlingen dagen innan. Försöker memorera att trycka ner kopplingen vid 500 varv, och växla två steg vid 2200. Bussen är från 2000 och Grönlunds köpte den så sent som i november 2007.





image220

Bildtext: Förarplatsen genom förardörren.

image218

image221
Bildtext: Stol med OptiCruise växlingsreglage. Bussen kan växlas manuellt eller automatiskt.

image222

Bildtext: Vy från mittendörren

image223


Sätter mig tillrätta. Startar. Glider iväg på tvåan, gör en högersväng och sedan höger igen. Mot Kista.

"Nu ska vi ställa till det lite för dig", säger instruktören. Får köra vänster mot Kista Centrum, under ett hus, svänger höger mot Sollentuna i en rondell. Inga problem. Stannar vid trafikljus, dagisbarn går över i procession. Fortsätter under E4:an - instruktören frågar om höjden - och jag svarar - vi går under. Får reda på att många bussar skrapar taket precis i den viadukten. Kör gamla vägen till Jakobsberg. Upp på E18. Ner och runt IKEA.

Strax innan en rondell säger instruktören
"Nu gillar jag att åka med dig"
"Jo, jag är själv nöjd med körningen", säger jag
"Det är bra - att vi är på samma våglängd, ibland är man inte det", säger instruktören.
"Jag var inte nöjd igår", fortsätter jag, "tyckte inte jag fick till växlingarna"
"Du har aldrig funderat på att inte ställa så höga krav på dig själv? Solen skiner även om vi inte ser den - ovan molnen"

Uppvärmningskörningen pågick ungefär en timme och under den tiden lärde jag mig uppskatta såväl Irizaren som Opticruisen fullt ut. Jag kände det som att uppkörningen mer blir en fortsättning, än ett regelrätt prov. Avslutade uppvärmningen med att vända bussen. Snart dags för uppkörning...

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hejsan! tack för en bra blogg, brukar läsa den när jag får tid, Anledningen till att jag skriver är för att fråga dig en fråga om hävningen av villkor 78 jag tog nyss D-kortet med villkor (busslinkskolan i hornsberg) :) fast jag har också planer på att häva villkoret, men åter till frågan
: När man gör uppkörning för hävning krävs säkerhetskontroll och funktionsfrågor av inspektören? eller räcker det med att han ser att man klarar av att köra i trafik med en manuellt växlad buss? Tack för svar och fortsätt gärna att skriva. MVH Stefan Norrort

2008-06-02 @ 01:41:46
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar och grattis till körkortet! Kul att du läser bloggen!

Du behöver inte göra säkerhetskontroll eller svara på funktionsfrågor. Uppkörningen fungerar som en vanlig uppkörning - följa skyltar, regler. De ska bara titta på växlingen och hur man bromsar, eftersom det skiljer sig från automatframförandet. Jag fick mycket landsvägskörning och acceleration upp till motorvägsfart.

Men det är nog samma rundor som de kör med Busslink-aspiranterna - antar att du också hittar rätt bra i Jakobsberg med omnejd nu :)?

Det är ett mindre omfattande prov, men kändes rätt likt det andra - förutom att jag slapp svara på frågor och göra säkerhetskontroll.

Mvh
Mårten

2008-06-02 @ 08:45:17
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Stefan Novak

Klart man känner till Jakobsberg, bara att vi fick utgå ifrån Mcdonalds parkering istället för barkarbyflygplats med tanke på att dom hade maskin expo där just då :):) vet inte om det vart lättare eller svårare då. Ja okej så man behöver inte köra funktions frågor eller säkerhetskontroll, då verkar det ju relativt lätt.

Tack för Infot
MVH

2008-06-02 @ 17:32:30
Postat av: Yakob

hej 17/9 har jag tid för uppkörning hos vägverket för bussar. jag har försökt att få med en buss eller att nån kan följa med mig till vägverket men det verkar omöjligt jag undrar om ni kan hjälpa mig eller om ni vet nån som hyr ut buss till uppkörningen den 29/9 går mitt teori tiden ut.tacksam för svar . jag vet att detta mail är ingen kommentar men jag gör ett försök

2009-09-09 @ 11:08:12
Postat av: Stefan R

Jättekul att läsa din blogg. Svårt att undvika att förstå att du har stort intresse i bussar. Jag har precis tagit mitt D kort, och körde den "Grönlunds buss" som du har bilder på. Fick göra om funktionsprovet efter det att jag innan sommaren kuggades, när inspektören som var en semsestervikarie, ville veta släglängden på tryckstången på vänster fram. Vart rökt på en gång. När han skulle visa hur man gör, så visade det sig att allt var inkapslat (och dessutom skivbroms) så jag skulle inte kunnat gjort detta ändå. Vart svettigt när jag tre månader senare ska göra omprovet och inte ens åkt buss på den tiden. Men som sagt, det gick vägen. Nästa mål är DE när jag får ork, och sedan har jag hela alfabetet.

2009-09-27 @ 08:41:53
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar och roligt att du gillar bloggen! Grattis till D-kortet.



Otur med slaglängden och intressant att det var inkapslat. När jag körde upp med bussen var allt inriktat på växlingen, så jag visste inte ens att det var skvibromsar... En fin buss var det dock...



Jag har inte funderat på DE så mycket - är det en stor uppkörning? Får man inte E på köpet om man har CE?



2009-09-27 @ 09:02:17
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Stefan R

Jag kvitterade ut mitt nya körkort och se på fan!! Det står DE. Trodde att det blivit något fel, men det är kanske som du tror att man får DE om man tidigare har CE. Riktigt kul överaskning vart det i varje fall. Får väl satsa på yrkeskompetensbeviset istället. Snart ska man väl ha hösskolepoäng för att få köra buss.

2009-09-29 @ 06:53:33
Postat av: Mårten

Vad kul! Jag hade för mig att E:et på D-kortet om man redan har CE är det enda man får gratis nuförtiden... tidigare var det ju C om man tog D osv...



Att köra upp bara för E på D-kortet känns jobbigt, även om det är det jag får göra om jag skulle vilja ha DE. CE känns inte aktuellt för min del, i varje fall inte just nu...



Har du någon tanke om var du ska köra buss? Vissa företag kan kanske stå för yrkeskompetensbeviset om du jobbar för dem ett tag? Tror att Busslink gör så i varje fall.

2009-09-29 @ 08:24:25
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Stefan R

Jobbar i Försvarsmakten, men har inte chafför som huvudyrke.

Det är för att kunna hjälpa till vid övningar.

Kul att får köra lite när man sitter vid ett skrivbord större delen av dagarna. Så inom Försvaret så behöver jag inte yrkeskompetensbeviset för att få köra. Men om man vill hitta ett extraknäck, så kan det vara bra att ha. Fina extraknäck vore att få kör skidturister upp till fjällen och liknande. Köra fina turistbussar och åka skidor och dessutom tjäna pengar, känns som en bra kombination.

2009-09-30 @ 15:57:59
Postat av: Anders Sjöqvist

Tack för en intressant blogg! Jag vet inte om du kollar inlägg på denna gamla sida, men jag gör ett försök.



Jag tog mitt busskörkort i maj 2005 genom dåvarande Swebus AB, trafikområde Nacka/Värmdö. I torsdags (för fyra dagar sedan) gjorde jag en uppkörning för att häva mitt villkor 78. Trafikinspektören ville dock se en säkerhetskontroll också.



Efter uppkörningen frågade han om jag skulle köra manuell buss de närmaste dagarna. I så fall skulle han utfärda ett särskilt intyg, annars fick jag vänta på det nya körkortet. Jag sa att det inte var nödvändigt. Nu sitter jag och väntar på att antingen få en grundhandling eller ett nytt körkort skickat till mig. Vi får hoppas att jag inte råkar ut för samma sak som du – att Transportstyrelsen missar att jag hävt. Det ska också bli intressant att se ifall trafikinspektören hade rätt om att mitt gamla foto från när jag skrev BE-teorin i juni 2004 fortfarande är giltigt... Jag är tveksam.

2010-09-13 @ 23:05:43
URL: http://densomtigersamtycker.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.