Om Volvo V70 varit en buss...

...så skulle den ha haft dörrbroms. Nu har den en elektroniskt kontrollerad p-broms som släpper om man gasar. Fick prova att köra en V70 2.0 Flexifuel härom veckan och det var trevligt - en fin förarmiljö och kvalitetskänsla. Men det som jag fastnade mest för var p-bromsen. Först fattade jag inte riktigt vitsen med att ha en elmotor som drar åt bromsen, men när jag kom på att den släppte om jag gasade tyckte jag det var ganska bekvämt.

Faran är naturligtvis om jag skulle gasat av misstag... På bussen släpper ju inte dörrbromsen - vanligtvis - om dörren är öppen. Frågan är hur det fungerar med dörrarna på V70:n, det fick jag inte möjlighet att testa.

Tydligen drar den åt p-bromsen om nyckeln tas ut - vilket jag inte visste. Läs mer här: Auto, motor, sport, 2007-02-02

Så nästa steg borde vara en personbil med hjälpbroms - kanske retarder...

Boggibussen skymtad vid Karolinska i lördags

I lördags eftermidag såg jag 7501, den nya biogasboggibussen, vid Karolinska Sjukhuset. Den var ute på linjeutbildning på 77:an. Eftersom jag hade några minuters regleringstid plockade jag upp kameran för att fånga den på bild, just som den i det icke helt fotoidealiska ljuset, gjorde en elegant sväng ut på Karolinska vägen. Den svänger verkligen snävt och bakänden slår ut ordentligt, dessutom lutade den lite snyggt utåt i svängen.

Linjeutbildning en lördag i november 08, 7501
Bildtext: Inte helt idealiskt ljus - 7501 vid 77:ans hållplats på Karolinska sjukhuset, 2008-11-22

Väglagsfråga

Frågade busschauffören som jag avlöste på 55:an igår hur väglaget var - med tanke på Gasverkvägens backe:

- Hur är väglaget?
- Det är ingen fara - det är inte halt. Dessutom försvinner det fler och fler privatbilister för varje minut som går. Så det blir bara bättre. Du kan se fram emot en lugn kväll...

Ska bärighetsklassen på Slussen återställas?

Tvåans hållplats på Slussen är flyttad sedan något eller några år och filen där den varit tidigare avstängd - pga av Slussens bristande bärighet. Nu ser det ut som att de reparerar filen och även jobbar med något som skulle kunna vara en busskur. Kommer de att fixa bärigheten så att tvåan får tillbaka sin gamla hållplats?

Snön har kommit med besked

Det är snö i Stockholm idag. Rätt mycket snö. Det är lite halt ibland, för en stund sedan körde jag 7027 från Karolinska och trots att jag tog det väldigt lugnt ut från vändplanen gled bussen i en nätt liten sladd. Så nu gasar jag inte alls i svängarna. Det enda är ju att bussen själv driver framåt oavsett vad jag gör. Ska snart tillbaka till Karolinska och se om det blir likadant då.

Ditt bussen inte går

- Går den här bussen till Södersjukhuset, säger kvinnan som står i dörröppningen på hållplats Rosenlund
- Ja, det gör den, säger jag och förväntar mig att hon ska gå ombord på min 74, som folk brukar göra
- Går den till Södersjukhuset, upprepar hon
- Ja det gör den, säger jag, ska svänga upp där nu
- Nej, jag ska inte med, säger hon urskuldande och vänder och går tillbaka - för att ta fyran som kommer bakom min 74

Det slog mig att det var intressant att hon frågade för att undvika den extra omvägen runt Södersjukhuset. Det vanligaste är att folk frågar var bussen går, inte var den inte går...

Väl tilltaget överhäng på boggibussen

Igår morse stod boggibussen fritt i fack 12, så jag fick äntligen möjlighet att fotografera hela bussen med min mobilkamera. På kvällen stod den ute på rampen, dock inte rampad. Överhänget bak är ordentligt tilltaget.. Ska bli spännande att se hur det känns att köra den.


Bildtext: 7501 i fack 12 på Söderhallen, luftkopplad


Bildtext: 7501, bakifrån

Höstens första snö

Det snöar ute. I morse kom det snöblandat regn, men nu är det riktig snö...

Att jaga är roligare än att reglera

76:an kommer och jag går ombord. Föraren informerar mig om att det står felparkade bilar på Renstiernas gata, vid nummer 17. Så om RTL ropar upp, han har anropat dem, vet jag vad jag ska säga. Tackar för informationen och sätter mig tillrätta. Minus två står det på BussPC:ns display just som RTL ropar upp. Informerar och RTL tackar, de ska kontakta trafikkontoret. Jag kör fram och låter de sista springarna stiga ombord, därefter stänger jag dörrarna igen och rullar. Vid trafikljuset borta vid innan hållplatsen Räntmästartrappan står en SUV lite dåligt till, men jag lägger mig ändå i kollektivkörfältet. SUV:en står snett ut i kollektivfältet och jag kväver en impulsa att kontakta RTL för att rapportera även denna...

Det blir grönt på vanliga trafikljuset och bilarna i den filen rullar. Jag väntar på kollektivpilarna och... väntar... det slår inte om. Istället får gående och andra bilar grönt ljus. Jag misstänker att SUV:en på något sätt blockerar för mig, och min farhåga blir inte mindre närvarande när jag missar även nästa intervall - kollektivpilarna lyser med sin frånvaro...

BussPC:ns räkneverk upplyser mig om att jag nu ligger minus sex minuter. Lösning. I med vänsterblinkers, inväntar grönt ljus i bilkörfältet och rullar försiktigt ut i den filen, framför snälla bilister som släpper fram mig. Minus åtta minuter. Kollar körspecen och ser att regleringstiden på Ropsten är åtta minuter. Om jag håller förseningen kommer jag alltså slippa reglera stillastående, förseningen kommer ätas upp ändå...

Jag tar det lugnt, tar det som en sport att köra lugnt och rulla. En personbil vid Norrmalmstorg har ställt sig dumt i korsningen och blockerar effektivt mitt försök att komma fram. Föraren verkar ha fått för sig att det röda ljuset gäller för honom också, fastän han har svängt från Norrlandsgatan och jag har grön pil på mitt trafikljus. En välavvägd signal från en 69:a får honom på bättre tankar och tre bussar kan glida in på hållpats vid Norrmalmstorg. Detta lilla missöde gjorde att förseningen ökade till nio minuter. Men jag kör lugnt, utnyttjar möjligheten att köra 50 på Strandvägen. Vid Frihamnen är jag åtta minuter sen, därefter sex minuter. Kommer fram till Ropsten nästan precis när jag ska avgå och får reglera en halv minut...

Att jaga innebär i det här fallet ingen racerkörning, utan snarare att köra lugnt, rulla och undvika onödiga stopp. Åtta minuter är mer försening än vad som är riktigt bra, men jag lyckades att köra ostressat. Det hände något vid trafikljuset innan Räntmästartrappan, nuförtiden brukar det slå om i rätt intervall. Det kan vara SUV:ens konstiga parkering som ställde till det, men behöver inte vara så.... Nåväl, det är roligare att jaga ikapp en försening än att stå still och tidsreglera. I varje fall om det är regn, blåst och grått...

Ännu en trafikant räddad av SMS-biljetten

En kvinna går på tvåan vid Stureplan med sin 10-åriga dotter. Hon lägger fram en biljett, den gamla typen, av modell före enhetstaxan.

- Den är tyvärr för gammal, säger jag
- Jaha, jag jag har en till, säger kvinnan och tar upp en grön förköpsremsa ur plånboken
- Tyvärr, den är också för gammal.
- Vad ska det vara för någon då?
- En med 16 kuponger, kostar 180 kronor, upplyser jag
- Men då kan jag SMS:a?
- Ja det går bra... och den gröna kan du använda för att köpa en ny biljett på SL-center.
- Hur SMS:ar jag?
- 72150 och texten HA, säger jag
- Tack, säger kvinnan med ett leende
- Tack, säger jag, stänger dörrarna och trycker lätt på gasen för att få bort dörrbromsen på 7022

Ännu en trafikant räddad av SMS-biljetten.



Bildtext: Två förköpsbiljetter, den ena mer ogiltig än den andra

Otäck skadegörelse i buss

Läste på Aftonbladet om skadegörelse på bussar. Jag har aldrig sett någon så drastiskt som denna - en 18-åring tänder eld på bakersta sätet i en Scania OmniLink och går av. Föraren upptäcker branden och släcker. Spana in filmen och artikeln på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3760949.ab . Han fälldes för grov skadegörelse, men åklagaren yrkade på mordbrand.

Fler boggibilder

Boggibussen stod parkerad när jag slutade passet också. Passade på att ta lite bilder med mobiltelefonen.


Bildtext: 7501 fronten - väldigt snygg design tycker jag. Känns 2008.



Bildtext: En mörk bild på en förarplats som verkar trevlig.




Bildtext: På andra sidan av bussen sitter här en utskjutande sidomarkeringslampa. Inte här. Desutom observerade jag ett krossat bromsljusglas. Troligen ett resultat av boggi med utsvängande bakände?




Bildtext: Min första bild på boggin...

Boggibuss på bild

Boggibussen stod kvar i hallen när jag kom tillbaka med 5065 inför den långa rasten som jag har eftersom jag kör delad tjänst. Det verkade pågå utbildning, i varje fall trängdes fem förare framme vid förarplatsen och de startade motorn precis när jag gick förbi. Så här nära har jag aldrig tidigare varit biogasboggibussen.
 7501, Söderhallens nya biogasboggibuss, i fack 12.

Tänka boggibuss?

Hittade boggibussen längst fram i ett av facken på Söderhallen. Hann dock inte titta närmare på den, eftersom jag skulle plocka ut en ledvagn i ett helt annat fack. Pratade med en förare på linje 71 och när han hörde att vi skulle köra boggi i innerstaden varnade han för utsvängande bakände:

"Jag har kört i 37 år och blir fortfarande överraskad av var bakänden är - ibland går den över mittlinjen utan att jag är medveten om det. Det är inte som när man kör kortbuss och kan koppla av. Det gäller att hela tiden tänka på att man kör boggibuss.", sa han.

Jag har lärt mig att tänka buss. Nu måste jag snart lära mig att tänka boggibuss...


Stäng inte av bussen - för det går inte

00.21 kommer 66:an från Reimersholme. Jag tar över och föraren säger: "Stäng inte av bussen. Den förra föraren sa att vi inte skulle stänga av den". "Okej", säger jag och är glad när jag tänker på alla problem det tipset hjälper mig att undvika i den arla söndagsnatten. Jag ställer in allt och rullar iväg till Henriksdalsberget. Ska köra flera varv mellan Henriksdalsberget och Slussen. Ibland med flera minuters regleringstid, men jag får undvika att stänga av motorn - som jag brukar göra.

Allt går bra, det är normalt med folk på alla turer och jag ligger som max tre minus. På andra varvet ber en trafikant mig att få tag på 96:an via radio, eftersom den kört förbi. Jag försöker, men RTL säger att "Den lyft från Slussen", så vi missar den ändå. På näst sista varvet är det en kille som somnat - han tackar för att jag säger till honom att vi är framme.

Kör sista varvet nästan tom till Slussen - två passagerare från Tjärhovsplan till Slussen. Tommar sedan till hallen. Äntligen ska jag stänga av bussen, som jag kämpat för att hålla igång. Trycker på den gröna stoppknappen. Inget händer. Trycker igen. Inget händer. Springer bak och öppnar motorluckan för att stoppa där. Inget händer.

Jag ropar upp RTL och de tror mig nog inte, för de tipsar om att trycka på den gröna knappen till höger om ratten. Jag repeterar att jag försökt stoppa den där bak också. De säger att de ska försöka skicka dit någon, alternativt låta den få slut på soppa. Jag lämnar bussen på tomgång och inne i hallen stöter jag på en rangerare som lovar att han ska titta på den - 5006.

Kanske är det symptomatiskt för Scania MaxCi H18E - stäng inte av bussen, för den bara går och går. Stäng inte av bussen - för det går inte.

Långlördag med buss

Att börja kl 00.45 är ganska okej om man lyckas sova innan. Dessutom lyckades jag sova 40 minuter under rasten, vilket kändes välkommet. Kändes som flera timmar. Värre var det att sluta 08.38, ta sig hem med T-bana, missa anslutningar, varva ner och sova några timmar för att kunna förbereda sig för påtid 21.40. Visst, det är många långa timmar, men dygnsrytmen lurar man inte så lätt.

Så nu kör jag igen - har precis ställt 5045 i hallen efter ett och ett halvt varv på 43:an och ett halvt varv på 53:an. 5045 gick riktigt bra och jag kände att jag fick bra flyt i körningen. Det känns som att MaxCi-vagnarna håller en jämn hög standard oavsett vilken serie de tillhör.

Vid Tjärhovsplan såg jag för en stund sedan 7009 med tillkopplad tungbärgare. Bärgaren hade kopplat mot bakändan på bussen - vet inte varför - men det såg lite konstigt ut. Kanske hänt något med bakaxeln?

Nu är långlördagen med buss över och jag ska springa ner och fånga en 66:a som övergår till 53:a. Henriksdalsberget - Slussen hägrar härnäst. Långnattsfärd mot söndag har börjat...

Boggibussen - finns den?

Frågade en kollega om boggibussen står på Söderhallen. Det gjorde den sa han - brukar stå längst fram i ett av de vanliga facken. I morse under min rast passade jag på att springa och leta efter den. Hittade den inte. Jag tror ju att den finns, men den kanske är gömd någonstans. Boggibussen - finns den?

23.31! God mooooorgon bussförare!

Började lördagens pass kl 00.45, vilket till pudlarnas illa dolda förtjusning innebar en pudelpromenad vid 23.30-tiden. Ett tag i yrvaken förvirring trodde jag att jag skulle börja kl 04, men det gick snabbt över. 00.45 - kvart i ett - okristligt tidigt, kan tyckas... Fast jag hade sovit sedan kl 19, så några timmar blev det - jag var inte trött.

Tidig morgon... Å andra sidan slutar jag 08.38. God morgon bussförare!

En delad torsdag

Kommer till hallen kl 06.40, tio minuter innan jag har påtid. Passar på att ta det lite lugnt, skriva ut och titta igenom mina körspecar för kommande dagars körning. Torsdag på tid 06.56, fredag påtid 05.04, lördag påtid 00.45 och söndag påtid lördag 21.40. Konstaterar att jag nog ska se det som att jag börjar tidigare och tidigare än senare och senare - på lördag och söndag - eftersom det är i början av trafikdygnet. Jag har valt det själv, men kommer nog inte söka på samma sätt någon mer gång...

Klockan är 06.50 när jag går till TX och hämtar ut en buss. Får 5177 på rampen. Morgontrött som jag är just idag får jag för mig att det äör 5077 och letar förgäves efter den vid ramp som är närmast tankstationen. Läser sedan att jag skrivit 5177 - det är en helt annan busstyp - H19. Ser 5177 stå 50 meter bort och går dit. Kopplar loss släden med luft, känner värmen, stänger luckan och startar upp bussen. Gör säkerhetskontrollen vid rampen och backar sedan ut. Tomkör till Motalavägen - väljer linjesträckningen. Misstänker att jag kunnat köra via Ropsten, men eftersom det inte är så jättetidigt kanske det är mycket trafik på Gasverksvägen.

Vid Karl den XII:s torg hamnar jag bakom en annan H19 som kör linje 55. Väljer att svänga som en 76:a och sedan runt Nybroplan för att komma förbi den. Det lyckas och jag kan rulla på Birger Jarlsgatan upp till Stureplan, höger och sedan rakt upp till Stadion. Kör sedan 55:an tillbaka till Sofia och därefter till Slussen.

Efter 55:an blir det en 74:a - två varv. Inga nyheter, flyter på bra. H19 är en trevlig buss, den går bra - men jag kan inte undgå att fundera över om Scania sitter och tänker att de byggde H18E för bra - de bara rullar och rullar... H19 däremot bara skakar och skakar...

Rast i några timmar och därefter två varv på tvåan. Får köra de nyaste Volvobussarna, 7030 och 7021. 7021 har jag en historia med - det var den första ledbussen jag körde själv i augusti 2007 och den krånglade mer än lovligt. Fast idag gick den bra. Jag kan inte undvika att njuta när jag aktiverar retardern och den går in och bromsar - retardereffekten på dessa bussar är outstanding. Behöver knappt använda tryckluftsbromsarna alls.

Avslutar dagen på Spårvägsmuseet kl 18.56. Åker hem och laddar inför påtid 05.04. En delad torsdag är över.

Kaos vid Skansen

Träffade en busskompis D och åt lunch. Han berättade att han kört i helgen och att det varit kaos vid Skansen:

D: Jag trodde inte på det själv, men de sa åt mig att det var kaos vid Skansen. Det är vägarbete där och de låter personbilarna köra in i kollektivkörfältet. Det är kaos, man kommer inte någonstans.
Jag: Jaha, blev du försenad då?
D: Nej, jag skulle tomma. Men hade jag varit inloggad på BussPC:n hade jag nog fått minustid. Det var kaos, så mycket folk - det var visst något på Cirkus. Jag skulle egentligen tomma, men fick besked att ta upp passagerare och köra till Sergels torg.
Jag: Oj då
D: Jag blev 10 minuter sen till Söderhallen, men det var ingen fara...

Bra att veta - ska köra 47:an imorgon....

Boggibussen på gång

Jag har ännu inte sett boggibussen i verkligheten, men hoppas få en skymt av den när jag ska bussjobba nästa gång - i helgen. I senaste numret av Busslinks interntidning Blink var det ett heluppslagsreportage om bussen och wow - den är verkligen snygg. Det finns bilder på den lite varstans på internet, men jag har inte lyckats fånga den med mina kameror ännu...

Just nu - eller i varje snart - pågår förarutbildning. Det har sagts mig att förarplatsen är lite annorlunda än våra nuvarande MAN-bussar, lite trängre. Den slår ut lite mer med bakänden än en kortbuss. Dessutom har den backkamera och monitorer som visar vad som pågår vid dörrarna (något jag tycker skulle ha varit bra även på ledbussarna).

Det verkar som att den ska gå på linje 44, 47, 59, 69, 76 och 77. 77:an är ny för mig - den går från Liljeholmen till Karolinska. De andra linjerna kan jag, även om 69:an är en linje jag inte kört så ofta. Det känns dock som att det är linjer som är relativt  raka.

Jag hoppas snart kunna återkomma med en redogörelse som inte bygger på andra och tredjehandsuppgifter...

SMHI weatherwatch

I dessa dagar när temperaturen pendlar mellan runt 7 och -5 hittade jag en tjänst som jag inte kände till - SMHI weatherwatch. Det är en betaltjänst, men spana gärna in den: http://weatherwatch.smhi.se/index.php

RSS 2.0