Dörrarna stängdes trots manuell öppning

Det börjar med att stämpeln låser sig just när jag satt mig tillrätta i 5392 - en MAN-ledbuss. Stämpeln - en analog pryl - låser sig. Jag hade förstått det om det var Access-systemet, men nu handlar det om en... okej - det handlar om en trettio år gammal sliten stämpel. Men ändå. Varför låser den sig. Funderar en sekund innan jag är tvungen att stänga dörrarna och glida iväg på första varvet på tvåan. Kommer dock fram till att det verkar vara en liten arm som hakat fast i stämpeldynan. Klockan är 11.06.

Dörrarna krånglar. En kvinna med barnvagn går in genom dörren. Dörrarna är i automatiskt läge, hon har inte begärt min uppmärksamhet genom att trycka på barnvagnsknappen, men jag ser henne genom speglarna. Slår på manuell öppning eftersom dörrarna börjar stängas. Dörrarna stängs ändå. Hon fastnar med sin väska. Nu är dörrarna i manuellt läge. Fortfarande stängda. Lägger i p-bromsen, öppnar grinden och springer bak för att försöka få loss den. Dörrarna förblir stängda. Kvinnan med väskan går ut och tar loss väskan från yttersidan av bussen. Det är bara handtaget som fastnat. Den lossnar. Går tillbaka och försöker anropa RTL, fungerar inte. Samtidigt går folk på. Kvinnan vill att jag ska stämpla, men jag säger att hon åker gratis med barnvagn. Men hoh säger "Jag har inget barn i barnvagnen". I det här läget när jag väntar på att RTL ska ropa upp och tar fram min mobil för att ringa TX bestämmer jag mig för att jag nog inte kommer kunna fortsätta färden. Meddelar passagerarna. De går ut genom framdörrarna.

Bussen är tom. Jag får kontakt med TX genom att ringa. Min mobiltelefon, en Sony Ericsson, visar sig dock inte stöjda mig ordentligt - eftersom det är en dynamisk display måste jag tänka efter vilken knapp jag ska trycka på - annars får jag bara upp adressposten i adressboken.  TX ringer upp mig på min mobil så jag slipper betala samtalet själv. En tvåa bakom mig kommer inte förbi, jag springer bak och föraren frågar om jag kan köra fram någon meter, vilket jag säger att jag inte kan. Får tipset att stänga av dörrkretsarna som sitter ovanför framdörren. Lokaliserar knappen och slår till den. 7005 ropar upp - och jag får tipset att öppna och stänga luckan där vi slår på strömmen. Gör så. Därefter ropar RTL upp. Jag provar att köra med bussen, och den rullar. RTL råder mig att köra till Odenplan och vända, för att därefter invänta avgånstid.

"Kör runt kyrkan vid Odenplan och stanna sedan och ta det lite lungt innan avgångstiden, kom", säger operatören
"Jag kör till Odenplan och vänder som en 96:a. Reglerar och kollar dörrarna, kom", säger jag
"Som en 96:a. Det låter bra, klart slut", säger operatören.

Kommer upp till Odenplan och parkerar. Går ut och kollar dörrarna. De fungerar. Klämskyddet fungerar. Två minuter före tidtabell kör jag fram och öppnar upp bussen. Skriver en felrapport på dörrarna: "Dörrarna stängdes trots manuell öppning"

Returvarvet fortlöper utan några problem. Vid avlösning berättar jag för den nye föraren om problemen och han ska vara uppmärksam på det hela.

----
Några tankar. Detta är ett exempel på en situation som blir ganska stressig eftersom flera olika saker händer i stort sett samtidigt. Först stämpeln. Det visade sig att den fått sig en smäll och blivit intryckt någon milimeter vilket gjorde att stämpeldynan inte vände sig på rätt sätt. Att sitta och skriva tider på biljetter tar tid - jämför två sekunder stämpling med 15 sekunder skrivande. Sedan fungerade inte radion, jag kunde anropa andra bussar, men inte TX. Överfallslarmet fungerade dock, så jag var aldrig orolig. I samband med detta kan även konstateras att min mobiltelefon inte är designad för stressiga situationer, den kan inte vara testad i en ledbuss där dörrarna slutat fungera... Fick kontakt med TX och därefter anropade både en buss och TX mig. Sist men inte minst, slutade dörrarna fungera. Det löste sig, men hade kunnat gå illa. Eskalerande vardagliga problem: Dörrarna stängdes trots manuell öppning

Kommentarer
Postat av: Linkan

Intressant.

Dörrproblematiken har jag också varit med om, men bara på MaxCi-vagnar. Första gången var hemsk eftersom en kvinnas arm blev lätt klämd och jag fick lite småpanik. Det bästa är att slänga sig på nödöppnaren som släpper ur all luft ur dörrautomatiken. Därefter slå av/på dörrkretsarna ett par gånger så brukar det funka sen.



/Linus

2008-10-10 @ 22:02:59
Postat av: Mårten

Det är jobbigt när dörrautomatiken ger upp. Just 5392 har jag haft problem med tidigare också. Att tömma luften går ju alltid, men på MAN går det att inte att återställa läste jag någonstans? Fast om någon blir klämd är det naturligtvis inget snack om saken - det är ju i sådana lägen nödöppnaren ska användas. Nu var det ju "bara" en handväska.



Tack för tipsen!



/Mårten

2008-10-11 @ 12:34:06
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.