Roligare omväxling med tidssökning

Att köra buss på deltid är ett bra jobb - det har jag tyckt sedan första dagen. Det jag känt ibland är att det kan ha varit lite enformigt att köra samma linjer hela tiden. Det har dock ändrats nu. Söderhallen införde tidssökning, det vill säga att man som förare själv får söka de tider som passar. Det är inte garanterat att man får dessa, men större chans än tidigare. Detta gör att samtliga förare kan få alla tjänster, tidigare hade vissa fasta tjänster. Det är en stor omställning för många och alla är inte odelat positiva.


För mig innebär det bland annat större variation. Till exempel får jag lite roliga tomkörningsalternativ. Exempelvis en 59:a till Karolinska från Sergels torg och därefter tom till Tengdahlsgatan. Eller en 47:a som efter avlastning i Waldemarsudde kör till Ruddammen och blir en 44:a. Lösningar jag inte drömt om fanns tidigare. Det kanske inte bara beror på tidssökning, utan på nya tjänstepaket. Men det är ändå roligare omväxling.




Kommentarer
Postat av: iBjörn

Tomkörning är en intressant dimension av bussförarjobbet. Körning som körning tänker jag som oförstående utifrånbetraktare, men kanske är friheten att själv få välja väg någon gång viktig.

2008-10-09 @ 11:22:19
Postat av: Mårten

Tomkörning är en viktig del av jobbet och du har rätt i att det är en viss frihet att välja rätt väg. Rätt väg kan vara olika beroende på olika situationer. För mig som är relativt ny i stockholmstrafiken handlar det om att tänka igenom smidigaste vägvalet beroende på avstånd, tid och trolig trafikintensitet. Samtidigt kan man under tomkörning välja vägar där man normalt inte kör - som att tomma en ledbuss vid vattnet över Centralbron. Nya situationer som gör att jag får en bättre känsla för bussen.



Med vänliga hälsningar

iMårten

2008-10-09 @ 11:26:42
URL: http://digitalspegling.blogg.se/
Postat av: iBjörn

Ett tips till arbets- och företagsledning på Busslink och andra bussbolag: Tomkörning är inte nödvändigtvis dyrbar dötid som man helst borde rationalisera bort. Tvärtom erbjuder den föraren värdefulla möjligheter till utveckling i arbetet. Möjligheter som inte finns när man är bunden till linjesträckning, har passagerare i bussen etc. Det är också svårt att organisera sådant här lärande i "kursform". Hur skulle det se ut? Å andra sidan kan det vara skrämmande för företags-/arbetsledning: Va! Sitter förarna och hittar på egna saker som vi inte har koll på.



För en progressiv ledning är det förstås inget problem, bara en möjlighet. Inskränkta arbetskamrater och fackföreningar kan också ha invändningar: Va! Sitter du och lär dig en massa gratis utan att arbetsgivaren betalar.

2008-10-09 @ 11:48:32
Postat av: Anonym

Har du lust att förklara lite mer ingående hur det här med tidssökning går till? Jag försökte få någon att förklara på BS men de var inte så sugna...

2008-10-09 @ 17:47:00
Postat av: Linus

Visst är det trevligt med tomkörningar - bland annat för friheten att köra utan passagerare, få välja väg och annat som ni tagit upp. Jag är ändock av åsikten att tomkörningarna skall minimeras; dels för kostnadens skull (bränsle, förartid, slitage etc) men kanske främst för miljöns skull. Rent ekonomiskt blir det ju för företaget en avvägning mellan kostnad för att ha lång regleringstid och kostnad för tomkörningar. Detta finns med stor sannolikhet inlagt i Hastus.



Man ska aldrig sluta förvånas över tomkörningarna. RUD - TKI är nog en av de ovanligaste jag kört. Ett riktigt miljöovänligt block har sett ut så här:

RAST

53 SLU -> HEB

TOM HEB -> ROT

53 ROT -> HEB

TOM HEB -> RUD

44 RUD -> SKN

RAST

suck...



Om du vill ha variation rekommenderar jag att du spanar in linjerna på nått annat garage och gnetar lite där. Jag bad min EC om linjebeskrivningar, kartor, tomvägar, toakoder etc för HOB och har sedan gnetat ett par gånger där - riktigt kul! Du behöver ju inte lära dig alla linjer på en gång, men om du (och de) har någon dags framförhållning kan du ju åka just de linjerna kvällen innan. Bara ett litet tips! :-)



/L

2008-10-10 @ 22:21:10
Postat av: Alina

Hejhopp! Kikar in:) Trevlig helg!

2008-10-10 @ 22:24:48
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.