Dörrar som krånglar

Det hela börjar bra. Får buss 5013 som står i fack 21. Går och hämtar den. Kopplar ur luften och sätter på strömmen. Sätter mig på förarplatsen. Bussen framför mig rullar ut. Jag laddar upp trycket lite och glider sedan ut på hallgården. Fullt av bussar, så jag kör bort till rampen och ställer mig. I med p-bromsen. Öppnar framdörren. Går ut från förarplatsen. Trycker på stoppknappen. Det välbekanta plinget hörs högt och tydligt. Dörrarna glider upp. Går ut genom mittdörren och vänder mig om när jag kommit ut. Dörrarna går igen. Placerar mig själv mellan dörrarna och väntar på att de ska gå upp. Inget händer, de fortsätter stängas. Pressar sig mot mig. Till slut, efter att jag pressat mig utåt mot den kännande kanten öppnas de igen.

Inte det resultat jag ville ha. Så jag går in i bussen, trycker på och bryter ljusstrålen. Dörrarna öppnas igen. Ställer mig mellan dem och de slår igen. Fortsätter stängas. Oj, så ska det ju inte vara, tänker jag. Provar en gång till. Tar bakersta dörren också. Fungerar inte heller. Ser på klockan att den är 12.30 och jag ska avgå som en 66:a 12.35. Ingen tid att förlora, den bussen tar jag inte ut i trafik. Svänger runt och in genom fack 1. Ställer den i fack 5, ser upp för röret på den gula väggen, och skriver felrapport. Rusar sedan till interntelefonen och kontaktar avprickningen. Får en ny buss. Den fungerar bättre och några minuter för sent rullar jag ut från Söderhallens grindar mot Tengdahlsgatan och sedermera Reimersholme.

När jag kommer tillbaka till Söderhallen för att köra 66:an senare på kvällen ser jag 5013 stå parkerad utanför verkstaden. Jag är alltid orolig att felet ska försvinna av sig själv, men det verkar som att de ställt den på kö för att komma in på verkstaden. Passade på att ta några bilder på bussen och på Söderhallen, se nedan.


Bildtext - fack 5 - bredvid den gula väggen men det lömska röret, som syns lite svagt i nedre delen av väggen.


Bildtext: Skylten visar var bussen ska ställas. I det här fallet i fack 9. Felrapporterade bussar ska ställas i fack 5 - och det var där jag ställde 5013.


Från fack 5, felfacket, mot parkerade bussar utanför verkstaden.
Bildtext: Från felfacket, fack 5, mot fack 8 -  5013 syns till höger i bild.



Bildtext: 5013 parkerad utanför verkstaden. Felrapporten kvar.



Bildtext: Felrapport i fönstret - "Dörrar, luckor - X" - Text - "Kännande kant fungerar ej på mittdörr och bakdörr"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.