Filminspelning stoppade busstrafik

Kommer med min 59:a ner riktning Norra Hammabyhamnen. Har just genomfört en sväng som kändes helt okej vid Nytorget, in på Skånegatan. Framför mig ser jag en man med walkie-talkie. Han tittar skeptiskt på min röda buss men säger ingenting till mig. I walkie-talkien säger han något. Jag fortsätter in på gatan och kör förbi ett café. Fullt med lampor och människor. Aha, filminspelning tänker jag. Svänger och kör ner till Ljusterögatan.

På vägen tillbaka har jag två bilar framför mig på Södermannagatan. Den ena är en taxi. Den blir stoppad av en trafikvakt med walkie-takie. Det ser lite roligt ut, för vakten tror att taxin ska köra, så hon sicksakar framför den - som för att hindra fortsatt färd. Till mig signalerar hon ett ögonblick, alternativt en minut, genom att sätta upp ett finger i luften. Jag slår av motorn och väntar. Efter en halv minut tar hon bort hindret i vägen och låter oss köra. Jag svänger, samtidigt som jag försöker få en bild av vad som händer runt omkring. Dessvärre måste jag ha större uppmärksamhet mot den silvriga bilen som står syndigt nära övergångsstället än mot vänsterkanten där filminspelningen äger rum. När jag fullgjort svängen med godkänt resultat tittar jag lite snabbt åt vänster och ser Lena Endre och Mikael Nyqvist posera framför en dam med digital kamera. Det kändes lite häftigt.

Men, trafiken tar inte semester, så jag fortsätter lugnt min färd mot Karolinska.

När jag kommer hem kollar jag i IMDB (Internet Movie Database) och ser att Lena Endre och Mikael Nyqvist är med i filmen "Män som hatar kvinnor", filmatiseringen av Stieg Larssons bok. På IMDB är den listad som post-produktion, alltså att den är färdiginspelad, ska ha premiär januari 2009. Frågan är då om detta är en ny film med dem, eller om det är så att de spelar in kompletterande scener. Oavsett vilket var det roligt att få se filmsverige på nära håll. Och jag fick ju nu möjlighet att rubriksätta inlägget i sann Expressen-anda: Filminspelning stoppade busstrafik. Sedan behöver vi ju inte säga att det bara var i en halv minut...

Läs mer om filmen på IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1132620/

Kommentarer
Postat av: Tomas ND Fransson

He he ja kul å se kändisar... Idag när jag körde 80:an här i gbg så såg jag Lennart Hjulström... polischefen Sellberg i filmerna Noll tolerans, Livvakterna, Tredje vågen där göteborgspolisen Johan Falk (Jakob Eklund) har huvudrollen... nya filmer är på G... men undra om Sellberg ska vara med... han blev ju skjuten i Tredje vågen...



Har du testat dom nya omniboggibussarna ännu... undra hur dom ter sig... ska bli spännande å se vad ni på söderhallen tycker, än så länge har jag bara dåliga erfarenheter av gasbussar... framförallt MAN.



Ska vara i Sthlm 18-21 med en kollega som kör spårvagn i gbg... har du några tipps.

2008-09-14 @ 21:30:24
Postat av: M

Kanske lite reklaminspelning du såg??

2008-09-15 @ 10:57:41
Postat av: Mårten

Hej!

Ja det är roligt att se kändisar. Läste i Svenska Dagbladet igår att det var nästa film som håller på att spelas in - och Skånegatan var utmärkt som inspelningsplats på kartan. De hade haft pressträff i fredags...



Boggibussarna lyser fortfarande med sin frånvaro. Den första ska vara i Stockholms län enligt uppgift, men ingen vet något mer om när den behagar komma... Jag kommer naturligtvis ge en utförlig användarrapport av körupplevelsen när bussen väl kommer... :)



Mårten

2008-09-15 @ 11:35:35
URL: http://digitalspegling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.