"För tight för att det ska vara bekvämt" - om framkomlighet och omlagd körväg

Kör på Nytorgsgatan med min 66:a. Har precis släppt av några passagerare. Det är söndag, lunchtid. Första raden för dagen. Utanför flanerar folk i söndagskylan, det är ovanligt kallt för årstiden. Kommer fram till Bondegatan, tittar vänster och ser Volvo V50 som står nära korsningen och vägarbetet som riskerar att hindra svängen. I kombination med refugen är det en något svårare sväng än normalt, men jag bedömer att det ska gå vägen. Svänger. Inser att bilen stod lite närmare än jag trodde, väljer att gå närmare vägarbetetsavspärrningen än jag från början tänkte för att spara lacken och backspegeln på V50:n. Kör fram och V50:n försvinner ur backspegeln, men jag ser den genom framdörrarna. Det är ont om plats och jag tar lite mer vänster, ännu närmare det blåa staket som markerar vägarbetet. Puh, det gick. Pustar ut och fortsätter framåt. Baken fri, allting fritt. Men lite för nära staketet för min smak. Går in på BussPC:n och anropar RTL.

RTL anropar.

Jag: Jag har precis svängt från Nytorgsgatan och upp till Bondegatan och jag vet inte om det är felparkerade bilar eller så, men det är välidigt trångt där, kom
RTL: Ja, jag la ju om körvägen där igår. Tycker du att det behövs idag också?, kom
Jag: Ja, kanske det. Jag körde inte på något, men var tvungen att köra väldigt nära en bil och ett staket. Det är lite för tight för att det ska vara bekvämt, kom
RTL: Jag förstår, men jag ska ta några anrop här, sedan ska jag prata med några om detta. Går ut med omlagd körväg snarast, kom
Jag: Vad bra. Tack för hjälpen. Klart slut, kom.
RTL: Tack för rapporten, klart slut

Jag fortsätter fram till Tengdahlsgatan och lastar av. På kvällen efter att ha ställt en trea på hallen äntrar jag ännu en 66:a, riktning Tengdahlsgatan. Föraren säger "Det är omlagd körväg i båda riktningarna". Jag tänker, jo jag vet, men säger inte det. Får reda på hur jag ska köra. När jag sätter mig i bussen ser jag följande lapp, med vägbeskrivning.



Ser även den omlagda körvägen på BussPC:n. Det är bra att ha för minnets skull när det är för tight för att det ska vara bekvämt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.