Lördagsbuss, del 2

Efter rasten kör jag tvåan till Norrtull från Slussen. Det blir en Volvo, 5380. Den går bra. Föraren jag löste av hade inte på retardern, så jag slår på den. Men retardereffekten är obefintlig, i varje fall som det känns. Varvet går bra och efter en dryg timme blir jag avlöst. Har en paus på 20 minuter och fångar sedan en 53:a mot Henriksdalsberget.

Vid Slussen, det sista varvet, är det en dam som kommer fram till mig och frågar om jag kan efterlysa hennes dotters mobiltelefon. Jag säger att jag ska se vad jag kan göra. Den kan ha tappats på tvåan eller 53:an. Får telefonnummer till henne och kontaktar sedan RTL för att rapportera det. Får köra iväg för att inte bli alltför sen. RTL gör ett anrop och jag förklarar situationen. Läser upp numret och när vi avslutat går operatoren direkt ut med ett allmänt anrop till alla bussar på Söderhallen. Hur det gick sedan vet jag inte, men jag hoppas att telefonen kom fram.

Det kändes lite konstigt eftersom jag själv tappat min telefon. Troligtvis på T-banan. Men, det är sådant som händer.

Får avlösning 14.29 vid Slussen. Åker hem. Hemma ringer jag min telefon. Den ligger i soffan, så jag ringer den förare som hjälpt mig ringa mobilen tidigare under dagen och tackar för hjälpen. En dag som lördagsbussförare är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.