När luften går ur

Sitter bakom ratten i 5063. De röda sätena syns i backspegeln. Den uniformsprydde förarkollegan sitter i bakersta delen av bussen, på väg till Slussen. I den högra backspegeln ser jag den röda skinande ledbussen jag precis passerat med en hårsmån. I den vänstra den av damm och smuts färgade dubbla spärrlinjen. Framför mig lyser det röda ljuset, från trafikljusen. Det är förmiddag, en helt vanlig dag i Stockholm.

Det blir grönt. Gör en vänstersväng in mot hållplatsen Vasaparken, där jag inte tänkt stanna. Ljudet som får min uppmärksamhet åstadkoms av en summer. Jag tittar på den slitna förargrinden som troligen hängt med snarare tio år än ett. Den är stängd. Tittar på den grå-svarta instrumentpanelen och ser att den rektangulära lampan med  triangelsymbol blinkar. Flyttar blicken till manometrarna. Till min förfäran ser jag att den ena tryckluftskretsen är nere på två bar. Den andra ligger på fyra. Det har hänt sedan jag stannade till vid rödljuset, för nyss var det okej. "Oups", tänker jag. "Inte bra." Jag stannar vid Vasaparken, de sista metrarna känner jag att P-bromsen ligger an, slår på varningsblinkers och anropar RTL. Samtidigt tar jag internmikrofonen och säger "Jag har problem med trycket, vi blir nog stående här ett tag", väl medveten om att det bara är en bussförarkollega i bussen.

Bussförarkollegan kommer fram.

- Jag har problem med trycket, säger jag
- Jaha, ja jag ser det, säger bussförarkollegan. Synd att sådant här ska hända precis när man har bråttom.
- Ja, börjar du snart?
- Nja, det är ingen fara, men det gör ju att jag inte får någon tid innan passet.
- Hoppa över kaffet eller?, frågar jag
- Ja precis...

RTL ropar upp...

- Hej, jag har problem med trycket - i båda kretsarna. Den ena kretsen visar två bar och den andra fyra, kom, säger jag
- Aha, okej. Har du provat att tömma tankarna?, kom
- Nej, det har jag inte gjort än, jag har precis stannat, kom
- Okej, prova att tömma tankarna och ladda sedan upp trycket. Det brukar vara en ventil som hänger sig, brukar ordna sig när man tömt och laddat upp trycket, det brukar hända på H18E, kom
- Jag gör så, kom
- Bra och hör av dig direkt om det inte fungerar. Vi säger så, så länge. Klart slut.

Jag trampar ur luften ur systemet. Inte så svårt när det bara är två bar, nej förresten, den första kretsen är nere på noll bar och den andra på två. Startar motorn och väntar. Efter vad som verkar som en evighet börjar den första kretsen fyllas. Den andra kretsen fylls också på, trycket ökar. Till slut är det uppe. Bussförarkollegan föreslår att jag ska ta bussen ur trafik och testa utan passagerare. Jag meddelar RTL detta och får uppmaningen att kontakta dem igen när jag går i trafik. Sätter skylten till "Ej i trafik" och rullar iväg. Spärrventilen fungerade i varje fall, måste trycka in den för att komma iväg. Det verkar fungera, så jag går i trafik direkt igen.

Jag kommer fram till Slussen. Ser min avlösare, stannar och öppnar dörrarna. Är tre minuter sen. Informerar om tryckluftshändelsen och han lovar att vara uppmärksam på det.

Några tankar. Jag har varit med om detta förut, fast aldrig så tydligt så att tryckluftsindikatorn satt igång. De gånger jag råkat ut för tryckluftsproblem har det mest berott på att trycket varit för lågt, men inte så lågt att p-bromsen börjat aktiveras. Jag tittar regelbundet på manometrarna, men inte hela tiden, så indikatorn fick mig att orientera mig mot dem. Jag undrar vilken ventil det är som hänger sig, eftersom båda kretsarna påverkades. Kanske fyrkretsskyddsventilen? Nåväl, nu vet jag att jag ska tömma bussen på luft, problemet löser sig när luften går ur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.