Tidsätande trafikljus

Det händer hela tiden. Jag ligger på plus enligt tidtabell med 55:an och 43:an. Kanske upp till tre minuter. Kommer fram till Södermalmstorg och får vänta på att ljuset ska slå om - kanske upp till tre minuter. Eller när jag kör 76:an och svänger ut mot Räntmästartrappan. Det är inte ovanligt att jag får stå flera minuter och invänta kollektivtrafiksignalen "kör".

Det är framförallt vid Slussen som de tidsätande trafikljusen finns. Det har gjort att jag lärt mig att inte ta körtiden för given. Jag vet att om jag kommer till Slussen och ska in på Södermalmstorg kan de sista 30 meterarna ta lika lång tid som det tar från Slottsbacken till Slussen. Har ingen aning om varför det är så - och tiden jag förlorar kan jag ta igen genom att köra i 40 km/h på Hornsgatan eller Strömkajen. Som bussförare lär jag mig Stockholms gator, och dess tidsätande trafikljus.

Kommentarer
Postat av: Linus

Vet inte hur det är med kortvagnarna, men angående blåbussarna har jag hört det ryktas att vi inte får någon prioritet om vi är mer än 2 min tidiga. Ganska smart, men det kan ju ställa till en del problem också.

2008-09-27 @ 18:57:49
Postat av: Mårten

Jo, jag har också hört att vi har prioritet när det gäller blåbussarna. Däremot tror jag inte det fungerar för kortbussarna. Vissa städer tror jag har knappar som förarna kan trycka på för att få grönt - kanske ett bättre system.

2008-09-29 @ 09:00:57
URL: http://digitalspegling.blogg.se/
Postat av: Linus

Visst har vi prioritet för blåbussarna i många korsningar, det märks tydligt om man står bredvid - väldigt ofta slår det om till rött när en blåbuss precis passerat, tex vid övergångsställena på Ringvägen. I en del högt belastade korsningar finns dock ingen prioritet, speciellt de där flera olika blåbusslinjer korsar varandra, exv Fleminggatan/St Eriksgatan. Om alla bussar skulle ha prioritet överallt så skulle det dock bli mycket konflikter, så därför har man prioriterat blåbussarna framför de röda. Förutom de två vid Slussen/SMT tycker jag att ljuset efter NMT riktning Stureplan funkar riktigt dåligt. Motsatsen finns ju också, tex det efter DGB riktning österut och efter Mårtensdal riktning SKT. Vägverket har ett bra dokument om bussprioritet: 87slappframbussarnahurmaneffektivtprioriterarkollektivtrafikitrafiksignaler.pdf" rel="nofollow">http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2308/200587slappframbussarnahurmaneffektivtprioriterarkollektivtrafikitrafiksignaler.pdf



/Linus

2008-09-29 @ 22:41:45
Postat av: Linus

Länken funkade visst inte, konstigt. Gå in på www.vv.se och sök på "prioritet". Dokumentet jag avsåg dyker upp först i träfflistan. Publikation 2005:87.

2008-09-29 @ 22:46:03
Postat av: Mårten

Tack för länken! Det verkar vara en intressant rapport. Ska spana in den lite närmare.



Håller med dig om de trafikljusen du nämner - där är det aldrig några problem att planera körningen. Det är så lätt att stirra sig blind på de ställen där det inte fungerar att man nästan glömmer bort de som gör det.



Mårten



2008-09-30 @ 07:48:25
URL: http://digitalspegling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.