Vänstertrafik med 7518 genom Sergel rondellen - kanske sitter de kvar där än

Under pausen går jag och tittar lite närmare. Det står polisbilar överallt. Mitt i vägen står även trafikledare från Busslink. De har släppt på busstrafiken - den får ta vänstertrafik genom Sergelrondellen. En polisman stoppar bussarna och informerar förarna. Demonstraterna sitter där de sitter. De ropar i megafoner, men det är svårt att höra vad de ropar - vilket budskap de har. Däremot har bussarna som kommer från Sveavägen lite problem att köra runt - speciellt ledvagnarna med svängande bakhjul. Svängradien räcker helt enkelt inte till, leden böjs för mycket, och de får hjälp av busslink-personal att köra ner på Klarabergsviadukten istället. Förarna ser inte alltför glada ut.

Det blir påtid och jag väntar på bussen. Den kommer sju minuter sen, överfull. Föraren var en av de första som råkade ut för demonstrationen, blev hindrad. Eftersom det är ett block som går Skansen - Centralen och omvänt tar jag över och tommar till Centralen. Det är buss 7518, boggi. Som vanligt underbar att köra. Avgår med två passagerare. Blir framvinkad av tre polismän. Den fjärde stoppar mig och säger:

- Du får ta och köra vänster, efter den där bussen.
- Okej, säger jag
- Ta det försiktigt och se upp för fotgängarna

Jag tackar och glider försiktigt iväg, tänker på de 13,7 metrarna bakom mig. Polismannen flyttar undan lite. En polis till står i rondellen och jag blir framvinkad. Lite skumt känns det allt att köra motsols i en rondell - och gångtrafikanterna verkar inte speciellt medvetna om att det är dubbelriktad busstrafik där de ska gå.

Ser klacken på refugen mot Hamngatan framför mig och inser att de vill att jag ska köra vänstertrafik även där. Passerar refugen på vänstersida och accelerar när jag sett att polisen står kvar efter att jag dragit med mig hela busslängden. Åker in i rätt fil på Hamngatan.

Det blir ytterligare två och ett halvt varv. Till slut säger polisen som stoppar mig där jag börjar köra vänstertrafik: "Jag känner igen dig" och jag behöver inte få informationen igen. Det känns nästan lite småtrevligt och kollegialt.

För min del blir det en lärorik eftermiddag. Dels får jag se en demonstration med Tamilska tigrar på nära håll. Dels får jag se ett exempel på samarbetet mellan polis och kollektivtrafik, för att få det att flyta trots oförutsedda händelser.

Hur det gick med demonstrationen? Jag vet faktiskt inte. Har inte läst något om den i tidningarna och 21.30 igår verkade den pågå. Idag hörde jag inget om den.

Så, om inget annat har hänt, sitter de kanske kvar där än - och bussarna fortsätter köra vänstertrafik...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.