Bussimprovisation, demonstration och omlagd körväg

Skärtorsdagens arbetspass börjar lugnt. Stiger på 5041 vid Sergels torg. Kör bort mot rondellen. Ser demonstranter vid höger sida, men de står på trottoaren. Ingen fara. Glider vidare mot Karolinska med min H18E - koncentrerar mig mest på dörrarna som måste tvångsstängas. 

Vänder vid Karolinska. Kör in mot stan och tidsreglerar lite här och där eftersom det är väldigt väl tilltagen körtid på 59:an vardagar, vilket Skärtorsdagen räknas som (fredagstrafik). RTL ropar ut att det är omlagd körväg på 59:an - ska köra via Tegelbacken om man kommer från Södermalm. Ínget om hur man gör med turer som går till Centralen. Jag meddelar passagerarna om att jag inte kommer trafikera Hötorget och Sergels torg, medans jag väntar på att RTL ska ropa upp mig. Svänger ner på Olof Palmes gata enligt instruktion, släpper passagerarna vid Centralen - 53:ans hållplats. RTL kontaktar och jag får bekräftat att jag kan ta Olof Palmes gata och släppa av passagerna som jag tänkt. Gör så. Vänder vid Tegelbacken. Kör sedan upp på Klarabergsviadukten för att tidsreglera.

Kontaktar RTL. Operatören säger åt mig att avlösa vid Centralen, nedanför Klarabergsviadukten. Han ringer avlösaren. Precis när vårt samtal har avslutats, eller kanske några sekunder senare, går RTL ut med att vi ska köra via Sergels torg. Jag tänker att föraren nog redan gått ner till Centralen, dessutom är jag mitt i svängen, så jag kör ner till Centralen. Där står han. Informerar om att körvägen inte är omlagd längre. Han säger att han tar Kungsgatan upp, vilket jag inte har några synpunkter på. Olof Palmes gata var ganska trång...

Det gick ganska smidigt. Ibland ska man ha lite tur, hade jag varit 100 meter längre fram hade jag missat Olof Palmes gata. Å andra sidan hade jag då kunnat svänga ner på Kungsgatan. Det är inte varje dag vilda, men ganska lugna, demonstrationer leder till omlagd körväg. Men när det sker blir det en övning i improvisation... Bussimprovisation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.