Är less more även när motorn blir för varm?

Söndag förmiddag. Kör 5389, en MAN-ledvagn. Tar över den vid Slussen och rullar iväg riktning Karolinska. Den går fint, kul att köra MAN, lite annorlunda förarplats även jämfört med de nya boggibussarna. Vid Karolinska låter jag motorn gå en minut för att kylas ner och stänger sedan av den. När jag startar får jag ett meddelande på displayen, om att motortemperaturen är för hög. Ibland kan det vara givarfel, sägs det, men jag väljer att trycka mig in i servicemenyn och ser att temperaturen ligger strax över 90 grader. Kör iväg från Karolinska.

Samma procedur vid Södersjukhuset - tomgång, stäng av och startar när jag ska köra fram. Meddelandet återkommer. Trycker mig fram till bilden med temparturen och ser att den ligger precis under 100°C. Jag gör ett anrop till RTL.

- 5389 här, står vid Södersjukhuset. När jag startade fick jag indikation på att motortemperaturen är för hög. Klickade fram informationen och såg att temperaturen är strax under 100 grader. Det har stigit sedan Karolinska, kom
- Okej, jag beställer vagnbyte till dig. Om temperaturen går över 100, gör ett anrop till och stanna till.

Glider vidare mot Karolinska. Kollar temperaturen regelbundet. När jag rullar sjunker den lite. Efter ett tag minns jag rådet jag fått på H18E, våra Scanior, att sätta på värmen för att få ner temperaturen i motorn. Sagt och gjort, jag sätter igång värmen på full styrka. Temperaturen sjunker nästan direkt till 85°C för att sedan stiga upp mot 90. 

Vagnbytet sker vid Karolinska. Jag låter motorn gå på tomgång för att få kylning. Jag får 5381 istället. Avlösaren frågar om bussen har kokat, men det gjorde den inte. Vi tittar gemensamt på temperaturmätaren och den visar 90°. Jag går till 5381, loggar in och ser 5389 köras iväg mot hallen.

Några tankar
Det är intressant att informationen göms undan i menysystemet på MAN-bussen, till skillnad från Volvos förarplats där alla instrument som man behöver, och inte behöver, se hela tiden är fysiska. Även relativt kritiska mätare, såsom trycket i tryckluftstankarna, måste tryckas fram på displayen MAN-bussen. För att nå motortemperaturen måste man trycka tre gånger på serviceknappen. På den nya boggibussen har MAN lämnat den gamla designen och där finns nu fysiska mätare, med vanliga visare. Det som var nytt för mig igår var att trots att datorn varnade för hög temperatur var jag tvungen att trycka fram värdet själv. Därefter var jag tvungen att läsa av en termometer på en tallinje. Värdet hade kanske kunnat gå att visa i varningsmeddelandet istället?

Samtidigt gillar jag "less is more"-filosofin - avskalad information och den finns tillhands när du frågar efter den, om än lite svårtolkad. Är less more även när motorn blir för varm?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.