"Är inte detta en konstig hållplats att starta ifrån?"

Sitter i 5113. En otroligt fin H18E, verkar nyrenoverad i lufttryckssystemet för den höll trycket utmärkt. Klockan är 08.55 och jag tommar ut till Sickla Udde för att bli en 74:a. Är några minuter tidig så jag ställer mig på regleringshållplatsen, vill inte blockera för Tvärbanan. Tar ett äpple. Stänger av motorn. Plötsligt knackar det på dörren. Jag öppnar.

- Hej, är du 74:an?, säger en man i 30-årsåldern
- Ja, jag ska bli en 74:a
- Är inte detta en konstig hållplats att starta ifrån?, säger han anklagande
- Ähm, jo - men jag börjar nu - det är därför jag börjar mitt på linjen, säger jag och dubbekollar frenetiskt min tjänstespec så att jag inte sett fel och ska börja på Sickla Köpkvarter...
- För det stod att det skulle gå en buss 8.31från Sickla köpkvarter, men på nätet hänvisade de mig till linje 71
- Det är ju så att på lördagsmorgonen går det inte så många bussar, sedan fyller man på med bussar när det blir fler passagare, säger jag
- Jaha, okej. Jag får väl kolla på nätet sedan då, säger han och går och sätter sig

Jag skyltar upp, startar och glider iväg. 

 "Är inte detta en konstig hållplats att starta ifrån?" - i frågan låg en mild anklagelse om att jag av någon outgrundlig anledning hoppat över att köra till Sickla köpkvarter, en misstanke om att jag inte orkat ta svängen ut dit och därmed låtit honom gå 500 meter från Sickla Allé. Det är lätt att vara efterklok. Svaret på frågan är ju solklart. "Nej".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.