Avgränsat framkomlighetsproblem

Stannar med 5114 vid hållplatsen Timmermansgatan. Öppnar dörrarna och vänder stolen. Just som första passageraren går ombord hör jag en bil tuta, på Hornsgatan. Passageraren vänder sig om. Jag ser inget, bara att trafiken stannar till framför mig på Hornsgatan. Stänger dörrarna när alla gått på och kör fram. Kollar höger. Två bilar har smällt. En Mercedes har kört in i en Ford Escort. Förarna är ute ur bilarna och det verkar inte vara några skadade. Däremot hindrar bilarna effekt vidare färd mot Slussen, eftersom det är så trångt för min 43:a.

Jag informerar passagerarna om att det är en krock på Hornsgatan och att jag ska kontakta trafikledningen för att se vart jag ska ta vägen. Släpper av dem som vill bli avsläppta och kontaktar RTL. RTL ropar upp och jag meddelar att det är en krock mellan två bilar och att jag inte kan svänga höger. Får instruktion om att stå kvar. En annan operatör på RTL tar över och frågar om det är framkomligt in mot Timmermansgatan, vilket det är från alla håll. En resenär frågar mig om jag inte kan köra, bilarna kör ju. Jag säger att bussen är för bred och hon förstår det.

Operatören på RTL frågar om jag kan köra vänstertrafik i lördagsförmiddagstrafiken, som är glesare än vardagsrusningen och jag säger att jag ska försöka när jag får grönt. Ropar upp 5071 som står bakom mig och informerar om att jag ska försöka svänga höger via vänsterfil. Säger även till passagerarna att jag kommer försöka mig på en sväng på fel sida refugen, så att de vet. Grönt. Ingen bil blockerar korsningen. Glider ut så långt att jag inte blockerar riktning Hornstull. Avvaktar. Kommer bilar hela tiden. Lucka. Svänger. Bilar som kommer ser vad jag gör och stannar. Svänger. Kommer runt bilarna och ser att 5071 följer efter. Stannar vid Mariatorget. Åtta minuter sen. Ropar upp RTL och säger att de kanske ska överväga att lägga om körvägen. Operatören säger att han ser att jag är förbi. Inte så många bussar som är berörda, fortsätter han, men ska meddela det omlopp som kommer efter.
Det som orsakade det största problemet var att det kom mötande trafik. Att vara tydlig med sina avsikter är inte så lätt, om avsikterna bryter mot normala regler - även om det handlar om att ta sig förbi ett hinder. Det är mitt jobb att tänka buss och det kändes skönt att kunna bolla situationen med RTL - för att lösa ett till buss och lastbil avgränsat framkomlighetsproblem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.