Äkta körglädje: Dagen då jag lärde mig köra boggi på Essingeleden

Efter en kort paus tar jag emot 7518 på Sergels torg. Kör riktning Tomteboda, det är lugnare nu - trafiken har om inte försvunnit så i varje fall tunnats ut. 7518 fungerar bra. Går fint. Stolen, som inte alltid fungerar som den ska, åt upp alla ojämnheter. Efter ett varv till Waldermarsudde tillbaka till Tomteboda börjar det blir dags att tänka på tomkörning till Söderhallen. Med en centralbro som är avstängd är det inte helt självklart vilken väg man ska välja, så jag anropar RTL för att rådgöra. 

- Jag ska tomma från Tomteboda till Söderhallen nu. Kan jag ta Centralbron med boggibuss nu i sommar? Kan jag ta Essingeleden?, kom, säger jag när RTL ropat upp
- Centralbron är öppen, men det är väldigt trångt i höger körfält. Dessutom är avfarten avstängd. Det kan vara för trångt för en boggibuss. Jag ska tänka hur jag skulle ha gjort. Tomma till Söderhallen. Hmm... Jag skulle nog ha kört ner bakvägen mot Karolinska, därefter höger mot S:t Eriksplan. Sedan Fridhemsplan, över Västerbron och ner till Södermälarstrand, kom
- Okej, som om man tommar en 77:a från Liljeholmen till Söderhallen, kom?
- Ja, precis, kom
- Det är uppfattat. Kan jag ta Essingeleden, eller är det för stor omväg?, kom
- Det går bra att köra Essingeleden också, den här tiden på dygnet. Du kan välja vilken väg du vill - undvik tunnlarna inne i stan bara - Klarafaret och så, kom
- Tack för hjälpen, jag har några hundra meter på mig att bestämma hur jag ska göra, klart slut, kom, säger jag och har precis släkt belysningen inne i bussen eftersom jag passerat Tomteboda
- Det går nog bra, jag säger klart slut

Jag väljer Essingeleden. För att jag aldrig har tommat där tidigare. Jag håller dock den andra tomkörningsvägen i minnet. Essingeleden känns lång, men jag får chans att prova bussen i 70. Otroligt kursstabil. Väldigt skön att köra - annars glider jag ju bara runt i 30, 40 och max 50. Passerar Hornsberg. Inte så mycket trafik. En polisbil har stoppat en bil i motsatt körfält. Det tar inte många minuter innan jag svänger av mot Södra länken. Premiär för mig att köra Södra länken med boggibuss också... Vad lång tunneln är. Kommer ut vid rondellen mot Sickla, låter retardern ta ner farten till 50, rullar in utan att stanna helt, bort mot Danvikstullsbron. Väldigt smidigt - tar 12 - 15 minuter att tomma - klockan är 20.56 när jag svänger in på hallgården.

Alla boggibussar ska ställas på gården. Vi får inte köra in dem i hallen pga risken för skador. Det är nästan fullt på rampen, men jag ser att plats nummer två är ledig. Det står bussar på båda sidor. Jag kollar att jag går fritt för de bussar som står till höger på lilla rampen och lägger om ratten - fullt rattutslag - lättar lite på svängen - fullt igen - och glider in. Känner mig som en pilot som ska taxa in ett flygplan - boggibussen är otroligt smidig. Känner mig glad för att jag lyckades svänga in så smidigt - körglädje. Stänger av och börjar trampa ur luft för att kunna rampkoppla. En rangerare kommer och säger att han kan ta bussen, men eftersom det är felrapport väljer han att inte göra det. Han rampkopplar den däremot åt mig. Jag tackar, stänger av lyset och slår av huvudströmmen. Ännu en arbetsdag är till ända. Dagen då jag lärde mig köra boggi på Essingeleden. Äkta körglädje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.