Busskö och förseningsrekord

Hoppar av tvåan vid Spårvägsmuseet, efter att ha fått tömma bussen, beklaga besväret och tomma Folkungagatan upp med MAN-ledbussen 5395. Kungsträdgårdsgatan igen?, sa den avlösande föraren överseende. Ja, Kungsträdgårdsgatan, svarade jag. Som reserv får man hoppa in och täcka för förare som är försenade - och trafiksituationen i Stockholms innerstad är just nu väldigt ansträngd. Ringer TX och får uppgifter om nästa omlopp - 825 mot Ropsten. Gillar 800-omloppen eftersom det innebär boggibuss, så glad i hågen tar jag vändande tvåa till Slussen.

Vid 76:ans hållplats väntar fem förare på bussar. Den första skulle ha fått sin buss kl 15.53. Jag skulle ta emot min 16.17. En förare föreslår att vi ska hålla utkik åt andra hållet, ibland kan man avlösa i rätt tid vid fel hållplats. Vi diskuterar en trafikomläggning och jag läser snabbt hur den är tänkt, nackdelen med att vara reserv är att det inte finns så mycket tid att kolla anslagstavlan - i varje fall inte denna dag. Pratar med chaufförerna och en efter en får de sina bussar, inte alltid i ordning. Till slut kommer 7527 som är min buss. 10 minuter sen. Precis innan avlösningen har RTL ropat upp i ett allmänt anrop och meddelar något som har med omläggningen att göra. Uppfattar inget av meddelandet.

Ropar upp RTL när jag glider iväg. Säger att jag precis tagit över och frågar vad som gäller. Får reda på att jag ska köra Södra Hamnvägen rakt fram från Frihamnen - inte svänga inom hotellet. Längesedan jag körde 76:an, men det är inga problem att förstå omläggningen när jag väl är framme. Smalt på Hamnvägen pga vägarbetet - det hela underlättas inte av att folk går där de inte ska gå. Tunna skivor. 15 minuter sen vänder jag på Ropsten. En resenär klagar över att hon väntat vid Hangövägeni 30 minuter och säger att det är svårt att veta hur vi kör. "Kan ni inte sätta upp en skylt eller något" Jag tänker att det är svårt för oss också, men säger att jag förstår och att jag ska meddela detta. Ropar upp RTL som lovar att kolla upp om informationen gått fram eller inte.

Strandvägen. Kön av bussar ringlar sig från Nybroplan. Jag räknar åtta bussar framför mig. Kommer inte någonstans, så jag informerar passagerarna om busskön. Efter 10 minuter tar jag beslutet att låta dem som vill gå av genom främre framdörren. Svänger så långt mot vänsterkanten jag kan och uppmanar dem att hålla utkik och kollar backspegeln. Några tjejer kommenterar fnittrande busskö-uttrycket. Ser minustiden öka. 15, 20, 25, 35 minuter. Glider fram någon meter då och då. Får stå två perioder vid trafiksignalen - dels för att bilar blockerar korsningen, dels för att det inte finns någon plats att köra fram till hållplatsen för mina 13,7 meter. En man undrar varför det är kö och jag svarar "för att det är mycket trafik", vilket kanske lät lite dumt - det var ju självklart - men jag utvecklar det och berättar om Centralbron och dess avstängnings påverkan på framkomligheten. En dam kommenterar att vi har för bra tålamod med bilisterna, på något sätt känns det som att kritiken brukar vara formulerad tvärtom...

Släpper av några passagerare vid Nybroplan efter att ha diskuterat deras möjligheter att komma snabbare fram om de går till Kungsträdgården. Stora chanser att genskjuta en buss på det sättet, säger jag. Tar för mig så mycket jag kan för att komma ut från hållplatsen. Bilister som talar i mobiltelefon har inte full uppsikt, men det går bra. En bilist förbannar mig för att han tycker att jag tränger mig när jag i själva verket håller höger för att dra fram bussen så att bakomvarande buss inte ska blockera korsningen. Han säger inget till mig direkt, men jag ser honom mumla besvärjelsen. Vinkar fram honom. Samspel. Angör Norrmalmstorg 43 minuter sen. Svänger in på Kungsträdgårdsgatan. Får med mig hela busslängden. Angör Karl den XII:s torg. Därefter flyter det på rätt bra till Ljusterögatan. Tiden flyger. 38 minus vid vändning.

Har arbetstid till kl 19, så jag tar en vända till Ropsten. Inser att jag kommer att bli sen. Anropar RTL och diskuterar arbetstiden med dem, de ber mig gå i trafik om det är folk på linjen, annars får jag tillåtelse att tomma från Ropsten. Köerna verkar ha lättat vid Nybroplan så jag väljer att vara i trafik. Ligger minus 33 när jag vänt vid Ropsten och förseningen minskar inte mer än så, trots att jag kan rulla på bra då det inte är några påstigande. Vid Djurgårdsbron tror någon att jag är tidig och blir överraskad när jag säger att jag är 38 minuter sen. Det flyter på bättre och kl 19.17 - en halvtimme efter att bussen skulle vara på Slussen lägger jag i p-bromsen och blir avlöst. 38 minuter försening.

Trafiksituationen i innerstaden påverkas av Centralbrons avstängning. Det blir otroliga köer som bussarna obönhörligen fastnar i. Det är jobbigt både för bilister, bussförare och passagerare. Korsningarna känns underdimensionerade för både buss och bil. Det är lätt att blockera - själv tänker jag väldigt aktivt på möjligheterna att få med mig hela bussen, men planen kan mycket väl gå i stöpet av att någon bilist eller buss står någon cm för långt ut, vilket innebär att svängen inte kan genomföras. Det leder till busskö och förseningsrekord.


Kommentarer
Postat av: Anton

Heja oss som kör i stan! Körde i en karavan om fyra bussar på linje 1 igår på Värtavägen. Jag tappade 10 minuter på en sträcka som i vanliga fall tar 30 sekunder att köra.. Förstår fortfarande inte varifrån den kön kom ifrån..

Men kämpa på!

2009-08-27 @ 09:55:04
Postat av: Mårten

Det är intressant var köerna uppstår, det är . Håller med dig - trafiksituationen just nu kräver sina förare. Vi får kämpa på!

2009-08-29 @ 20:29:57
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Mårten

Det är intressant var köerna uppstår, det är inte alltid det är på samma platser. Håller med dig - trafiksituationen just nu kräver sina förare. Vi får kämpa på!

2009-08-29 @ 20:31:22
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.