I skuggan av Pride: det blev 7528 istället för 7522

Klockan är 8.40 när jag kommer till hallen. Lördag. Efter två dagar med vanliga linjer är det dags att köra 47E på turtabell (700-block). Kommer några minuter tidigare till TX, gillar att ha gott om tid att strosa genom hallen på väg till bussen. Blir avprickad och byter några ord med de som sitter där. Frågar om tomkörning på Centralbron och får reda på att det går bra. Frågar om rastlokalen vid Skansen och får reda på att den är jättefin, ligger med utsikt mot Skeppsholmen (närmare Gröna Lund än Skansen). Får buss 7522 i fack 10. Boggibuss - gillar det.

I hallen har jag några minuters marginal, så jag kollar in i verkstaden. Ser 7504 och tittar lite mer noggrant genom fönstret i verkstaden. Kollar sedan fack 10. En, nej två, ledvagnar. Ingen boggibuss. Kollar lappen igen. 7522 fack 10 har jag skrivit. Jag kollar fack 9 och 11 också - men det är tomt. Går till snabbtelefonen. Frågar om bussen.

- O, det verkar som att jag har lurat dig. Du ska ha buss 7528, den står på rampen. Inte meningen att låta dig springa runt hela hallen.
- Ingen fara, säger jag, jag tar 7528 på rampen.

Beger mig till rampen. Där står den. Går bakom bussarna och ser 5060 stå parkerad bakom. Utrangerad. Startar upp. Kopplar loss. Gör säkerhetskontroll. Backar. 5060 kommer ganska nära, men jag ser den i back-monitorn, så det är inga problem. 



TX ringer och undrar om jag hittade den. Visst, säger jag och säger att den rullar. Trots marginalen har jag förlorat några minuter. Kör Stadsgårdsleden och inser att jag kanske inte kommer runt vid Tegelbacken. Väljer att köra Skeppsbron. Kollar med RTL om det är OK att köra via Gustav Adolfstorg och ner till Tegelbacken. Det ska inte vara några problem, får jag som svar. Informerar om att jag är sen för att jag fick fel bus och meddelar planen på att ta avgång med försening. "Vad bra, då vet jag vad den turen tar vägen", säger operatören. Svänger som en 43:a och kör förbi Operan. Upp till torget. In på Jakobsgatan. Höger körfält ser trångt ut, felparkerad italienskregistrerad bil. Väljer att försiktigt ta vänstertrafik. Informerar RTL om att jag är förbi, men att det står en bil på parkeringsförbudszon.

(forts. följer)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.