5019 & 5020 - farväl

Det är intressant så här i teknikgenerationsskiftestider. Ena dagen ser jag 5020 på stan. Nästa dag står den med utplockad motor på hallgården, redo att bogseras ut på sista resan mot Hölö. Följande bilder tog jag i fredags, på väg till andra delen av en delad tjänst.

5020 på hallgården, 2009-02-20
Bildtext: Börjar med 5020, genom de halvöppna framdörrarna

Gick sista passet på block 764, samma block som jag körde den dagen fotona togs.

Bildtext: Gick sista passet på block 764, samma block som jag körde den dagen fotona togs.


Bildtext: Batteriluckan öppen


Bildtext: 5019 står framför 5020



Bildtext: 5019 saknar kofångare... och motor...


Bildtext: Connex? 5020 här framför två individer ur 75-serien


Bildtext: Ledsen att behöva säga det, men jag vägrar ta ut denna buss i trafik... Blinkersglasen är ju trasiga!


Bildtext: Dessutom saknar den sidopositionsljus...


Bildtext: Mycket sladdar - dock ingen instrumtentpanel

Saknar förarstol
Bildtext: Saknar förarstol

Ej i trafik - no shit Sherlock
Bildtext: Ej i trafik - no shit Sherlock

Ett unikt perspektiv på förarplatsen
Bildtext: Ett unikt perspektiv på förarplatsen

Vindrutetorkare utan vindruta
Bildtext: Vindrutetorkare utan vindruta

Två fina bussar - 5019 & 5020. Underbara att köra. Tack för lång och trogen tjänst. Farväl.


Arg cyklist gav sig på buss och bussförare

Kungsträdgårdsgatan fredag eftermiddag. Tittar i backspegeln och ser att tvåan - en MAN-ledbuss - är efter mig. Rusningstid, så det är mycket personbilar. Stannar för övergångsställe. Får parera för en bil som står lite in på busshållplatsen. Stannar vid Karl den XII:s torg. Tvåan stannar bakom mig. I backspegeln ser jag plötsligt en cyklist komma och knacka på tvåans ruta. Jag öppnar dörrarna. Hör cyklisten banka på tvåans sida. Jag ser chauffören öppna. Hör inte vad de säger, det är ju 12,5 meter bakom mig och folk går på min förfogandevagn förnärvarande tursatt som en 76:a.

Plötsligt sticker chauffören ut huvudet ur rutan - det ser ut som att cyklisten drar ut honom. De verkar skrika på varandra. Cyklisten bankar på bussen. Han har har faktiskt händer på chauffören. Sedan vänder cyklisten tvärt och cyklar bort mot Norrmalmstorg. Jag stänger dörrarna och glider iväg. Ser att tvåan gör det samma.

Rullar bort över strömbron och undrar för mig själv vad det handlade om. Cyklister kan bli arga när de ska över Kungsträdgårdsgatan. Det gäller att avväga vilken cyklist man ska släppa och när man själv ska glida framåt. Cyklister har en tendens att tro att bara för att de ser bussen, måste ju bussföraren se dem - vilket inte alltid stämmer då de kanske inte har lyset tänt och kommer från en död vinkel. I detta fall vet jag inte varför cyklisten blev så arg. Lär nog aldrig få veta...

Motorstopp i korsning

Tommar till garaget med en H18E (5049). Svänger höger in på Tegelviksgatan. Har lagom fart börjar vrida på ratten. Då dör motorn. Med motorn dör servorn och en halv sekund sitter jag där och ser trafikljuset komma mot mig. Inser att jag måste bromsa för att inte gå på trafikljuset och gör så, ganska hårt. Hastigheten är som sagt inte så hög, så det är inte nära att jag kör på - men hade jag väntat en sekund till hade jag nog gjort det. Marginalerna är inte så stora i korsningar.

Ser en Volvo som svänger åt andra hållet, kör på andra sidan refugen. Har en buss bakom mig. Summern som varnar för att den inte är i låter - som den gör när motorn är avstängd. Lägger i P-broms, Lägger ur växeln. Provar att starta. Första gången går det inte. Andra gången går det. Lossar p-broms och i med växel. Rullar upp mot garaget.

Ställer bussen i felfacket. Skriver en felrapport - motorn ska ju inte bara dö så där plötsligt. Vad ska man skriva - jag skrev "motorstopp vid sväng". Har ingen aning om vad som kan ha orsakat det.

Kastanjetter i bussen

Kör 7017 - en Volvo 7500 - på väg från Tjärhovsplan. Klockan är 06.14 och jag har precis gått på passet. Snön yr lagom i luften. Plötsligt hör jag ett ljud, tror först att det är en mobiltelefon som ringer. Bryr mig inte så mycket om det. Kommer ner till Slussen. Öppnar dörrarna för alla passagerare som åker Tjärhovsplan - Slussen och kör sedan vidare. Hör ljudet ibland och borta vid Fridhemsplan misstänker jag att det är något fel med bussen. Men vad kan det vara. Jag kollar manometrarna - grönt, okej. Kanske kan det vara luftfjädringen. Det låter verkligen som att det är något med tryckluft som slår av och på. Kopplar samman det med dörröppningen - kanske något med någon luftledning till framdörrarna?

Passagerarna som går på reagerar på ljudet, men säger ingenting. Efter S:t Eriksplan anropar jag RTL och frågar vad det kan vara:

- Det är något som låter i bussen. Det låter som kastanjetter. Vet ni vad det kan vara, kom?
- Har du kollat lufttrycket?
- Ja, det är grönt - åtta bar
- Okej, jag återkommer, vänta. Stäng av bussen och se om det är kvar sedan, säger operatören när hon är tillbaka
- Okej, uppfattat. Jag startar om den vid Karolinska
- Du får återkomma om det är kvar sedan

Kör vidare och vid Karolinska öppnar jag alla dörrar. Stänger framdörren igen och lyssnar på ljudet. Helt klart någon koppling till dörröppningen. Lägger ur växel och i med p-bromsen. Öppnar framdörren och igen och går ut lyssnar. Det kommer från den yttre högtalaren. Och det är ett högt ljud. Precis som kastanjetter. Går in i bussen igen och lyssnar. Det hörs där också. Jag ropar upp RTL igen.

- Prova och se om knappen för yttre högtalarutrop har fastnat, säger operatören

Jag provar och det har den inte, men ljudet slutar när jag trycker in knappen. Tror att felet är identifierat. Får löfte om vagnbyte och rullar vidare mot Söder. När jag stiger av vid Slussen, efter att ha informerat avlösande förare, hör jag ljudet från bussen ända bort till rastlokalen.

Ännu ett fel som jag lärt mig hantera - jag föredrar riktiga kastanjetter i bussen...

Buss körde på långtradarsläp

En av volvo-ledbussarna (7030) såg inte alltför rolig ut när jag kom till Söderhallen i fredags. Den hade kört på ett släp som stod olämpligt och dolt parkerat på Ringvägen. Det var något som stack ut i vägen. Som tur var hade bussen inga passagerare och föraren klarade sig utan fysiska skador, trots att taket över förarplatsen rasat ner på honom.

Framdelen av bussen var när jag kom till jobbet övertäckt. Jag antar att den ska repareras, men det dröjer nog ett tag innan vi ser den i trafik igen.

En otrolig tur att ingen blev skadad.

----
På Bussnack finns ett ämne som skriver mer om olyckan och visar bilder: [Länk, Bussnack, 2009-02-13]

Skit under bromspedalen

Skit i förgasaren har jag hört om. Men nu när jag sitter i 5037 på väg till Ruddammen, en vanlig dag i februari, tror jag att det är växellådan som gett upp vid rödljuset innan Slussen. Glider framåt i två till tre km/h till hållplatsen. Försöker gasa, men det går inte. Ropar upp RTL vid hållplatsen och får tipset att göra rent under bromspedalen, eftersom det kan vara en sten som fastnat. Jag tackar, informerar passagerarna om att bussen kanske går vidare, kanske inte, och lägger i p-bromsen. 

Sopar rent och glider sedan iväg. Ingen skillnad. Ropar upp RTL igen. Får tips att stanna och dra bromspedalen uppåt så hårt jag orkar. Och kanske stänga av strömmen. Gör så. Drar. Och provar att stänga av strömmen. Startar sedan upp och kör iväg. Det går!

Bussen beter sig likadant flera gånger, men jag stänger av huvudströmmen varje gång. Sista gången är när jag tommar bussen från Hjorthagen till Slussen. Verkar vara i kombination med att jag trycker ner bromspedalen hårdare än vanligt - bromsar mjukt, sedan trycker jag till vid rödljuset för att hålla bussen stilla. Skriver felrapport på det.

Av TX får jag reda på att det är ett ganska vanligt fel - och att flexen brukar kunna åtgärda det genom att blåsa rent med tryckluft. Så n har jag erfarenhe av ytterligare ett fel och dess lösning - skit under bromspedalen.

Samtal mellan pilot och flygledning

Lyssnade precis på bandupptagningen av radiokonversationen mellan pilot och flygledning i samband med US Air:s nödlandning på Hudsonfloden. Det som slår mig är hur lugna alla låter - ingen panik - bara kalla konstateranden när kaptenen inser att han inte kan landa på rullbana ett "we can't make it". Se filmen på Expressens hemsida: http://www.expressen.tv/nyheter/1.1456647/radiosamtalet-innan-mirakellandningen-pa-hudsonfloden

RSS 2.0