Kastanjetter i bussen

Kör 7017 - en Volvo 7500 - på väg från Tjärhovsplan. Klockan är 06.14 och jag har precis gått på passet. Snön yr lagom i luften. Plötsligt hör jag ett ljud, tror först att det är en mobiltelefon som ringer. Bryr mig inte så mycket om det. Kommer ner till Slussen. Öppnar dörrarna för alla passagerare som åker Tjärhovsplan - Slussen och kör sedan vidare. Hör ljudet ibland och borta vid Fridhemsplan misstänker jag att det är något fel med bussen. Men vad kan det vara. Jag kollar manometrarna - grönt, okej. Kanske kan det vara luftfjädringen. Det låter verkligen som att det är något med tryckluft som slår av och på. Kopplar samman det med dörröppningen - kanske något med någon luftledning till framdörrarna?

Passagerarna som går på reagerar på ljudet, men säger ingenting. Efter S:t Eriksplan anropar jag RTL och frågar vad det kan vara:

- Det är något som låter i bussen. Det låter som kastanjetter. Vet ni vad det kan vara, kom?
- Har du kollat lufttrycket?
- Ja, det är grönt - åtta bar
- Okej, jag återkommer, vänta. Stäng av bussen och se om det är kvar sedan, säger operatören när hon är tillbaka
- Okej, uppfattat. Jag startar om den vid Karolinska
- Du får återkomma om det är kvar sedan

Kör vidare och vid Karolinska öppnar jag alla dörrar. Stänger framdörren igen och lyssnar på ljudet. Helt klart någon koppling till dörröppningen. Lägger ur växel och i med p-bromsen. Öppnar framdörren och igen och går ut lyssnar. Det kommer från den yttre högtalaren. Och det är ett högt ljud. Precis som kastanjetter. Går in i bussen igen och lyssnar. Det hörs där också. Jag ropar upp RTL igen.

- Prova och se om knappen för yttre högtalarutrop har fastnat, säger operatören

Jag provar och det har den inte, men ljudet slutar när jag trycker in knappen. Tror att felet är identifierat. Får löfte om vagnbyte och rullar vidare mot Söder. När jag stiger av vid Slussen, efter att ha informerat avlösande förare, hör jag ljudet från bussen ända bort till rastlokalen.

Ännu ett fel som jag lärt mig hantera - jag föredrar riktiga kastanjetter i bussen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.