Control, alt, delete - och problemen försvinner

Sitter i 5387. Det är lördag. Ser föraren som jag löst av gå ut genom mittdörren. Hans ord ekar: Bussen är slö, den har ingen kraft i backarna.

- Prova i Erstagatan, så får du avgöra om du vill ha vagnbyte eller inte, sa han

Stänger dörrarna. Jag tänker, trots att bussen var slö kom han för tidigt, generösa körtider - anpassade för normal lördagstrafik - nu är det mellandagslugn. Ställer in stolen och speglarna. Lossa p-bromsen - växeln ligger i drive - som den kan göra på första generationens volvobigoasledvagn, det går inte med de senare varianterna. Kollar vänster spegel, döda vinkeln och högerspegel. Trycker ner gaspedalen. Kommer iväg. Märker direkt att den går segt. Riktigt segt. Växellådan växlar som besatt - ettan, tvåan, trean, fyran. Hastigheten ökar inte i samma hastighet som växlarna - ser hur nålen kryper upp till 30.

Detta är den slöaste buss jag någonsin kört, tänker jag under tiden som jag faktiskt hinner titta lite på den underbara utsikten på Katarinavägen. Sofia, dit jag ska köra min tvåa, närmar sig. De få bilar som är ute i lördagskvällen kör om mig. Jag klandrar dem inte, dels ligger jag i bussfilen, dels kör jag otroligt långsamt. Försöker gasa lite till, men nej...

Anländer till Tjärhovsplan. Släpper av passagerare. Stänger dörrarna. Rullar vidare. Svänger höger in på Erstagatan från Folkungagatan. Stannar. Öppnar. Stänger. Kör. Krypkör. Ofrivillig krypkörning. Bussen kämpar, jag överväger att kontakta RTL och be om vagnbyte, men avvaktar. Snart framme vid målet. Barnängen. Håller tidtabellen ganska bra, trots segandet. Alla går av. Jag slår av motorn. Istället för att kontakta RTL tänker jag på vad de troligen kommer att säga. Har du provat att starta om bussen - stängt av den på huvudströmbrytaren? Jag väljer att prova det. Går ut. Slår av. Räknar till 30 och slår på.

Startar motorn lagom till avgång. Lägger i ettans växel, eftersom jag tänker att det kanske är något med växellådan. Glider iväg efter att alla gått på. Jag känner kraften. Stannar vid Spårvägsmuseet. I med tvåan - så att automatlådan växlar två steg. Kör och har fortsatt god kraft. Vid Sofiaskolan satsar jag på D-läget. Och det fungerar, jag kommer iväg, bussen segar inte längre. Det är som de säger - starta om och bussen fungerar igen. Ibland i varje fall. Bussförare - det senaste tillskottet av IT-yrken. Control, alt, delete - och problemen försvinner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.