Sista varvet för natten och helgen

Går på sista bussen för natten kl 02.47 - samma rad hade jag haft dagen innan, med den skillnad att det var första delen av tjänsten för mig. Det blir buss 5064, en H18E, som går bra. Jag frågar föraren om det är mycket att göra på 96:an, eftersom jag bara kört 53:an tidigare, och han säger att det var en hel del. Jag kör ut från Nackagatan, rundar kvarteret och glider ut mot London Viadukten. Inte speciellt mycket folk och de flesta åker till Slussen. Någon enstaka passagerare följer med hela vägen. Vid Stureplan är det många som går ombord, de flesta tar bussen till Odenplan.

Skyltar om och kör enligt tidtabell, efter vändningen. Bussen känns helt okej, inga konstigheter. Vid Stadsbiblioteket är det en resenär som frågar om nattbuss 690 som brukade gå därifrån. Hon hade åkt med mig från Stureplan, men gått av vid Stadsbiblioteket. Jag ser att det står 690 på hållplatsen och säger att den verkar gå där, men hon säger att det inte är någon trafik på lördagar och söndagar. Jag inser att det är för att tunnelbanan går, så jag informerar om det. Hon hade inte en aning om detta, säger hon, och väljer att åka med tillbaka till Stureplan.

Vid Stureplan fylls bussen upp av glada resenärer. Kör vidare till Norrmalmstorg där ännu fler väntar. Även vid Karl den XII:s torg väntar många, klockan är nu runt 03.25. Vid Slottsbacken kommer en kvinna på, som ska till Slussen. Hon kommenterar att klockan är 03.33 på Katarinahissen. När jag tittar på BussPC:n är klockan där 03.33.30. Många kliver av vid Slussen, men ersätts av andra resenärer. Relativt full buss hela vägen till Sofia och vidare bort mot Skanstull. Lång kö vid Skanstull, eftersom jag blivit mellan fem till sex minuter försenad - pga att det är mycket folk. Vänder vid Sickla udde och har några minuter tillgodo. Passar på att dricka lite och gå ut i kylan för att få lite luft. Förvånansvärt pigg.

Kör igen mot Odenplan. Ett fåtal passagarere fram till Stureplan, där bussen fylls upp. Lite stökigt med folk som pratar högt, men inget anmärkningsvärt. Kommer fram till Odenplan. Jag tar mikrofonen och säger:
- Odenplan, slutstation, samtidigt som jag ser att de flesta går av, det är bara tre stycken som är kvar
- Men... det stod att bussen går till Odenplan?, säger en av dem högt och upprört
- Ja, detta är Odenplan, säger jag
- Jaha, det är Odenplan, säger de lite förvirrat, hej då
- Hej då, säger jag i mikrofonen - vilket av någon anledning känns väldigt främmande att säga i mikrofon... de går av och lugnet lägger sig i den mörklagda bussen.

Vänder och skyltar upp mot Sickla Udde. Ser att jag har 20 minuter planerad körtid från Odenplan till Nackagatan, där tjänsten slutar. Min bedömning är att det innebär att det kommer vara relativt lugnt, klockan är nu 04.45. Kör iväg. Ett fåtal passagerare. Vid Odenplan myllrar det av taxibilar blandat med glada människor, de flesta ser faktiskt glada ut. En kille i 20-årsåldern hoppar ut framför bussen och dansar - jag bromsar instinktivt och ifrågasätter hans beteende, för mig själv i tysthet.

Vid Norrmalmstorg är det fullt av taxibilar på hållplatsen, och några påstigande, men en bil från Securitas kommer upp jämsides med mig och sätter på sina saftblandare, varpå hållplatsen töms. Its a kind of magic, eller bara ett tecken på att taxichaufförerna insåg att de kanske inte borde stå på stopp- och parkeringsförbudzoner - i varje fall inte när parkeringsvakterna kommer. Bussens ankomst verkade vara en sekundär orsak...

Rullar vidare mot Slussen, Tjärhovsplan och Sofia. 05.03 kommer jag fram och ser min avlösare komma. Lägger i p-bromsen och plockar ihop mina saker. Byter några ord med föraren och följer med till Skanstull. Sista varvet för helgen är över.

Kommentarer
Postat av: Martin

En knepig grej för mig var att få till vinkelbackningen så den satt någorlunda som i sten, vilket den tyvärr inte gjorde vid skarpt läge. I övrigt var funktionsbeskrivningen inte den bästa och säkerhetskontrollen lämnade en del att önska.

2009-01-28 @ 22:04:10
URL: http://turbomacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.