Snöväder igen

Kommer till Slussen strax efter 14.20. Börjar 14.29 och ställer in stämpeln. Får buss 7016, som jag kört relativt ofta på senare tid. Öppnar framdörrarna, lossar p-bromsen och i med växeln. När alla gått på kör jag mot Karoliniska. Det går bra, ligger i tid och det är lagom med folk. Det börjar snöa. Först lite grann, därefter ökar det. Snön lägger sig på marken - de senaste dagarnas kyla gör att vägen snart blir vit. Vänder vid Karolinska och kör tillbaka till Slussen. Paus.

I väntan på tvåan inser jag att jag står vid fel hållplats. Ska mot Barnängen, inte mot Norrtull. Någon minut tillgodo, så jag skyndar iväg. Vid hållplatsen börjar en dam prata med mig om snön - och om linje 71. Vi konstaterar att det slog om snabbt och damen konstaterar att det var halt. Hon undrar var snösvängen är någonstans - förr i tiden var de ute direkt. Försynt försöker jag säga att det tar tid att komma ut, viss mobiliseringstid får man räkna med. Hon uppmärksammar att bussen mitt emot oss kör trots att en kvinna med barnvagn kommer springande. Tycker det är konstigt att föraren körde. Jag försöker få en syl i vädret, i snövädret, och skjuta in att det inte är så lätt att se, trots glasögon och backspegel. Inte för att försvara, men för att försöka få fram förarens perspektiv. Har man börjat köra är det säkrast att fullfölja, annars blir omgivande trafik bara förvirrad. Detta får jag dock inte fram, damen tenderar att mer och mer lyssna till sig själv - "det finns ju backspeglar". Till slut kommer hennes buss och hon avslutar det som från början var en riktigt trevlig konversation om vädret, men som snöade in på andra saker. Jag hör mig själv pusta ut...

Det är naturligtvis svårt att se saker ur förarnas perspektiv. Jag visste inte hur det var att köra buss innan jag gjort det själv, och retar mig ibland fortfarande på att förare stänger dörrarna rakt framför näsan - även om jag nu har en större förståelse för att så sker. Visst har alla rätt att vara missnöjda om servicen inte är tillräckligt bra - men hade det kostat något att lyssna om hon nu tog sig tid att prata med mig? Folk borde ju inte klaga på säkerhetstänkandet... det är ju också en del av servicen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.