Två varv på 76:an med boggibuss

Ställer bilen på hallen vid 16-tiden. Tar tvåan ner till Slussen. Skriver ut dagens och morgondagens körspecar i rastlokalen och går sedan upp till 76:ans hållplats. Ska ta en 76:a mot Frihamnen. Jag säger till mig själv att jag inte ska bli alltför ledsen om jag får en H18E, och försöker spela oberörd när det kommer en ny MAN boggibuss. 7514 - ny upplevelse. Går in i bussen och hälsar på föraren. Allt lugnt. Sätter mig tillrätta och öppnar dörrarna. Passagerarna går ombord. Lossar P-broms. Glider iväg.

Vid Berwaldhallen får jag för mig att prova bussens svängradie. Lägger mig i högerfilen och inser att om jag svänger för kraftigt kommer troligen bakänden gå på trafikljusen. Ojsan, det var inte planerat - så jag tar ut svängen mer än vanligt - särskilt som en Volvo kör om på vänstersidan. Kommer lite för långt fram mot trafikljusen vid övergångsstället, men det går bra. Ingen direkt fara, men lite oväntat att det krävdes att jag tog ut svängen så mycket för att gå fri. Som tur är har jag ett varv till på 76:an, så jag noterar för mig själv att den lösningen inte fungerade så bra. Kommer fram till Frihamnen. Låter folk gå av - mikrofonen fungerar inte, så jag får informera med hög röst. Kör fram till korsningen innan Magasin 3, försöker att inte ligga för nära staket och kör fullt rattutslag. Vänder på en femöring. Monitorerna hjälper mig att hålla koll, särskilt som bakersta sidomarkeringspositionsljuset syns i bild. Utnyttjar överhänget och svänger in bakom ettan.

Jag har avgångstid innan ettan framför mig, så jag kör fullt rattutslag i några sekunder och kommer iväg lugnt och fint. Låsningen av bakaxeln gör att bussen inte går in för mycket, men jag ser även att det är fritt genom monitorn. Vid Frihamnsporten stiger några passagerare på. En dam och två barn som precis varit med i Vi i femman stiger på vid Radiohuset. Jag frågar inte hur det gått, tänker inte på det - missade upplösningen när jag vände i Frihamnen. Rullar vidare mot Slussen. På Norrmalmstorg är det relativt mycket folk. Tittar bakåt i bussen när jag kört och ser att två personer står - den tar verkligen många sittande passagerare. Även på Karl den XII:s torg går det på flera personer och nu står några, men inte alls lika många som om det varit en H18E...

Vänder vid Ljusterögatan och kör tilllbaka till Frihamnen. Lägger mig i mitt i vägen vid Berwaldhallen och blockerar för bakomvarande bilar. Mycket lugnare, ingen risk att slå i trafiksignalen. Det är så jag brukar köra, vet inte varför jag provade det andra. Ta den plats jag behöver, bara jag är tydlig med det - får inte glömma det och mesköra. Vänder vid Frihamnen och kör tillbaka till Slussen. Avlösning. Paus. Två varv med 76:an i boggibuss är över. Lika lärorikt och kul som alltid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.