Stoppet på Kungsträdgårdsgatan - mer än bara vanligt sommartrafik-vardagskaos

Kör linje 74 och hör ett allmänt anrop via radion.
- Är det någon som vet vad som händer vid Norrmalmstorg? Jag har stått still här i sju minuter och ingenting rör på sig?

Ingen svarar på anropet vad jag hör. Efter några minuter ropar RTL upp i ett allmänt anrop.
- Det är en buss som fått stopp på Kungsträdgårdsgatan. Hjälp är på plats och de räknar med att den ska vara borta inom 10 minuter. Vi kan inte göra annat än att vänta.

Anropen kom mer än en timme efter att jag kört förbi. Bussen stod alltså kvar länge på samma plats. När jag senare samma kväll pratar med en av de mer erfarna  chaufförerna på tvåan säger han:
- Det var rörigt på tvåan idag
- Var det mycket folk?, frågar jag - eftersom jag inte har kört tvåan
- Nej, det var stopp vid Norrmalmstorg, kaosartat
- Jo, jag körde 55:an och råkade ut för det också. Problemet var kanske att de inte kunde lägga om linjerna pga av alla vägarbeten?
- Ja, så kan det vara

Ett problem i Stockholm är att det just nu är många vägar som påverkas av vägarbeten. Detta innebär att det blir igenkorkat på de få vägar som är öppna. En buss som blockerar leder till att andra fordon blockeras och att det blir trafikkaos.

Några tankar
När det blir stopp i trafiken kan man inte göra så mycket annat än att vänta. För min del slogs jag av det var så svårt att komma förbi 7008, eftersom mötande trafik inte lämnade en lucka. Det vill säga bilisterna körde på som vanligt och blockerade. Bussarna läste situationen på ett annat sätt och stannade längre bort. En annan sak som slog mig var anropet om att få reda på vad som hänt, det är första gången jag hör ett sådant allmänt anrop via radion. En tredje sak var den erfararne chaufförerns kommentar om att det var rörigt. Det kändes på ett sätt skönt att det inte bara var jag som tyckte det var rörigt... Och om det kommenteras är det mer än bara vanligt sommartrafik-vardagskaos...

Kommentarer
Postat av: Martin

Tack å bock för kommentar.

Goda nyheter Mårten, till hösten har jag plats på Liljaskolan i Vännäs jag jag ska fylla på med den fjärde bokstaven i vårt alfabet.

2009-07-11 @ 04:57:54
URL: http://turbomacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.