"Är det inte den här bussen vi haft problem med de senaste 14 dagarna?" - 7510 startar inte

Blir uppringd av TX kl 07.41. Får frågan om jag vill köra 08.33 eller 09.43 på 47E. Eftersom jag precis vaknat väljer jag 09.43. Det är block 701 - tursatt extrabuss på 47:an. Ofta körs dessa med boggivagnar nuförtiden, så jag ser fram emot det. Tar på mig uniform, gör mig klar. Klockan 9.21 tar jag tunnelbanan - bara 20 minuters trafik under sommaren. Med åtta minuter tillgodo - det kändes som att det tog lång tid på T-banan - går jag upp till hållplatsen. Ser boggivagnen komma - 7510.

Sätter mig tillrätta bakom ratten. Inser snabbt att förarstolen inte fjädrar som den ska, men det får jag ta. På med säkerhetsbältet och öppnar dörrarna. Bussen blir full. Kör enligt tidtabell och det är inga större bekymmer. Efter ett varv med tidtabell säger ledarturen, den som har ansvar för att leda SL-trafiken på Djurgården, att alla bussar även 700-turerna ska köra ut folk och tomma in till stan. Jag går ur tidtabell och kör några turer till Skansen. 

Det är lunch-rast-dags. Enligt tjänstespecen är det rast på Östra Station. Jag kör dit via Dalagatan, Odengatan och in på området. Parkerar. Eftersom jag provar att köra med digital färdskrivare, inget som behövs när det inte är EU-körning, jag har ställt den i läget OUT, kollar jag så att den ställs in på rast. Därefter går jag ner i T-snabben och köper en lunch att värma. När jag kommer upp träffar jag trafikvärden.

- Är det du som har parkerat en boggibuss här?
- Ja, det är det, säger jag
- Varför har du gjort det? Vart ska du köra sedan då?
- 47:an från Centralen, men det stod på min tjänstespec att jag skulle ha rast här. Tror det beror på att det är så ont om plats för uppställning på Sergels torg
- Jaha. Jaja, det går väl bra då...,

Jag går in och sätter mig. Värmer maten och äter den. Går ut till bussen när det är dags att köra. Slår på tändningen. Väntar på att lamporna slocknat. Startar. Startmotorn går runt. Inget mer händer. Oj då, tänker jag och börjar om från början. Samma sak. Startmotorn går runt men den gasdrivna motorn startar inte. Anropar RTL, kanske behöver starthjälp tänker jag. Försöker igen och då går den igång, precis i samma stund som RTL svarar. Jag informerar om läget och eftersom bussen är igång kör jag till Centralen. Frågar om jag ska fortsätta köra utan tidtabell och får svaret att jag ska kolla läget. 

Kör utan tidtabell från Centralen till Skansen. Kör några varv. När det börjar bli dags att avsluta dagen på Djurgården ställer jag mig vid Skansen, stänger av bussen och pratar med några kollegor. Går tillbaka, slår på tändningen. Bussen startar - skönt. Men, vad händer, den dog... På displayen står det CNG diagnos och så ett nummer som jag inte ens bryr mig om att memorera. CNG kopplar jag till gasproblem. Börjar om igen. Startmotorn går runt, men inget mer händer. Tar det igen. Samma sak. Går ut och pratar med kollegorna. Tre personer hjälper mig, försöker få bussen att starta. Inget händer. Ropar upp RTL. Flexen kommer förbi. Försöker starta från motorrummet. Slår av huvudströmmen, ombootning brukar vara universalbotningsmedlet. Inget händer.

Till slut kommer den förare som har ledarturen. Han säger att man måste ta det lugnt med knapparna. Sedan måste man vrida på växelväljaren några gånger. Trycka på gaspedalen innan man startar, släppa. Och starta. Vips, den gick igång. Magiskt. En av förarna kommenterar "Är det inte den här bussen vi haft problem med de senaste 14 dagarna. Det har hänt samma sak flera gånger?". Det visar sig vara så. Stoppet har tagit drygt en timme och jag kör till Söderhallen. Efter att ha fastnat i köer når jag hallen 30 minuter efter att jag slutat för dagen. Ställer bussen på rampen. En dag med 7510 är över.

Kommentarer
Postat av: whippo

Mystiska bussar finns nog överallt. Den buss jag nyss körde var det tvunget att vrida på nyckeln och hålla i startläge i ungefär 10 sekunder, sedan gick startmotorn runt.



Vissa bussar är man nästan rädd att stänga av för man vet vilka problem det kan medföra.

2009-07-14 @ 12:03:48
URL: http://b-driver.blogspot.com
Postat av: Mårten

Jo, det är nog så. De nyaste bussarna har så mycket elektronik att det är svårt att veta vad som är fel. Men i fallet med 7510 kan det mycket väl vara så att den fått sig en smäll.

2009-07-14 @ 16:49:24
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare
Postat av: Nicklas

CNG Biogas bussar är något av det mest svårstartade i bussvärlden tyvärr , en kompis hörde en av Nobina Svalövs bussar i helgen som tog 30 minuter att starta och tvingades andvända starthjälp mesta av tiden då batteriet dog under dom tidigare startförsöken . Så detta är tyvärr väldigt vanligt att gasbussar inte vill starta , kommer tyvärr att bli vanligare under vintern. Ett annat problem är ryckig och hackig gång och ovilja att accelerera , något som ofta märks vid fuktig eller kall väderlek , men kan uppstå vid torrt väder också .
Själv så är jag förespråkare av dieselbussar , gärna miljövänliga , men tyvärr så blir det väl svårt och uppfylla den önskan i dagens läge , med miljöbränslen och sådant ?

2013-11-19 @ 17:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.